BUKAN TAK SUDI oleh Mimie Afinie

Posted by Leeza | Posted in


Novel ini telah saya khatam petang tadi. Keseluruhannya okey. Bukan tak sudi khusus untuk pasangan yang sedang bercinta, suka duka bercinta sehingga berjaya ke jinjang pelamin. Kita dikenalkan dengan watak Anis Zulaikha , anak perempuan tunggal dalam keluarganya , yang manja terlebih-lebih. Anis yang dikasihi keluarganya menjadi gadis idaman Omar, sahabat abangnya Fuad. Tanpa disedari Omar adalah Sharif, samseng Kampung Dusun yang sangat dibenci oleh Anis. Beberapa perkara yang menarik dalam novel ini ialah :

1. Watak Anis yang kaya dengan airmata, degil menyemarakkan lagi perjalanan cerita cinta ini.

2. Watak Omar yang tergila-gilakan dengan Anis sehingga pelbagai cara digunakan untuk memikat Anis termasuk mendapat kerjasama daripada Fuad dan keluarganya.

3. Gaya penulisan Mimie Afinie yang santai dan penuh kelucuan membuat kita tersenyum-senyum dan ketawa.

4. Teori mengenai orang berbulu kening yang lebat dan berbulu dada dikaitkan dengan kekuatan seksnya.....wah...saya tak pernah tahupun ada teori mengenai perkara ini.

5. Kekayaan bukan penjamin mutlak kebahagiaan . Salma yang berkahwin dengan Budi yang kaya akhirnya bercerai kerana Budi mempunyai perempuan lain .

6. Kasih ibu bapa menjadikan anak-anak terpelihara keperibadiannya . Datin Marina yang sabar menanggani kenakalan Omar sehingga akhirnya dia insaf dan berubah menjadi baik.

7. Kejayaan penulis mengelirukan pembaca mengenai Sarif Dol dan Omar adalah orang yang sama.

8. Cinta itu buta. Al begitu mencintai Anis sehingga dia tidak peduli dengan perasaan isterinya yang terluka. Kasihan dengan Shiqin.

Tiada isu yang berlainan ,hanya sekitar suka duka pasangan bercinta. Kerenah Anis yang sering memeningkan kepala Omar dan keluarganya. Mujurlah si Omar lelaki yang sabar dan tabah. Kalau baca kisah ini, kita kena sabar dengan watak Anis ini. Saya terasa hendak sekeh sahaja kepala Anis yang bersikap bodoh, keanak-anakan dan menyusahkan ibunya terutama soal kahwin. Ada ke patut , majlis sudah hampir bermula , dia boleh merayu ibunya membatalkan majlis tersebut? Patutlah si Omar risau sangat, sebab tindakan Anis bukan boleh didugapun. Penulis berjaya mewujudkan teka-teki tentang siapakah 'MARSYA'. Rupa-rupanya bukan nama seorang wanita lain tetapi album gambar tersebut membongkarkan identiti Omar sebagai Sharif Dol.

Comments (0)