Meraikan Rumah Baru

Posted by Leeza | Posted in

Asalamualaikum semua sahabat dan saudara pengunjung Blog. Jangan terkejut seperti terkejutnya saya dengan rumah ini. Ingatkan salah masuk rumah, rupanya ada yang bekerja semalaman menukang rumah saya ini. Kebetulan semalam saya tidak sihat ,jadi lepas makan ubat terus tidur awal. Itupun terbangun tengah malam untuk makan ubat lagi , dan saya sempat 'scanning' laptop sambil menjenguk facebook dan blog kak Norhayati Berahim. Blog sendiri tak jenguk...hehehe. Jam menganjak 1 pagi saya keluar masuk rumah Kak NB. Kalau dalam realiti mesti kena sergah Pak Seyit dan Teta, masuk rumah orang ,pagi buta seperti ini. Mahu saya sorok diri berbulan-bulan agaknya. Lepas itu tak tahan sebab kepala masih berdenyut, saya sambung tidur semula. Seawal subuh saya bangun dan menjenguk blog kak NB , saya gembira kerana kisah Teta menceriakan hari saya.

Ketika saya sibuk bersiap-siap hendak ke sekolah, sms daripada Kak NB bertanyakan samada saya menjenguk blog saya ke tak? Saya hanya menjawab belum...dan tanya kenapa. Dia pula cuma beritahu, nanti-nantilah jenguk blog. Hati saya tak sedap....entah apa akak maksudkan . Bimbang juga ada sesuatu yang tidak okay di blog saya. Terus saya menjenguk blog saya serta-merta tanpa memikirkan masa yang sangat terhad itu. Wow....wow....cantiknya. Puas saya belek , rumah saya ke ni? Jadi..inilah rupanya kejutan dia untuk saya. Terima kasih kak NB atas hadiah yang berharga ini.

Jadi...bagi meraikan rumah baru ini ,saya buat entry makanan. Mungkin makanan-makanan ini nampak biasa di Semenanjung , dan inilah makanan yang saya makan dekat daerah terpencil ini. Saya bersyukur kerana dianugerahkan Allah rezeki untuk merasai semua makanan yang sedap-sedap. Bersyukur sejuta kali kerana tidak tergolong dalam kalangan orang-orang yang susah dan tidak mampu. Alhamdulilah, ya Allah atas semua rahmatMu ini.
Ais kacang campur di Asajaya. Sebungkus rm2.00. Boleh muat sejag air. ABC ini selalu dibeli pada hari Ahad.

Laksa Sarawak yang bihunnya terlalu lembik. Saya tidak berapa suka kerana tidak menggemari bihun terutama yang terlalu lembik. Harganya rm3.50. Boleh makan berdua sebab kandungannya banyak.

Nasi ayam dengan ayam goreng. Tiada salad. Ia juga dibeli di Asajaya.Rm3.50. Kegemaran mak saya dan Luqman. Selalunya makan berdua juga sebab nasinya banyak. Saya selalu beli dua bungkus untuk kami bertiga. Ini makanan yang selalu saya beli samada hari sabtu atau ahad.

Makanan kegemaran saya, tomyam seafood. Ini masakan anak saudara saya, Norahimah. Saya selalu juga masak makanan ini menggunakan paste segera tomyam Mak Nyonya.

Rezeki hari ini di sekolah. Pemberian Ustazah Jaqof :Ustazah Norafidah dan Ustazah Zulzilawati. Ketupat daun palas Kedah dan Kelantan. Dulu, masa mula-mula makan saya tak tahu bagaimana membuka ketupat ini...rupa-rupanya mudah sahaja.

Dan ini penemannya, kuah kari ayam. Yummmy....

Siapa merasmikan makanan ini ? Tentulah si Liza Bujang....hehehe. Saya pilih ketupat yang kecil-kecil. Makan ini sahaja saya dah kenyang sampai tengahari. Alhamdulilah.

Ini pula yang buat saya lupa dengan keadaan diri yang baru kebah demam. Makanan kegemaran saya, buah kuini. Ini saya minta daripada murid-murid Tahun 6. Mereka memperolehinya dari pokok-pokok kuini yang terdapat di kawasan sekolah. Tengoklah, siap ada nama Idris atas buah...hahaha. Idris ni nakal...bila saya marah dia mesti pujuk . Biasalah anak-anak....merekalah racun merekalah penawar.

Comments (2)

za, sedaplah..ais kacang tu, best2..letak kacang banyak2 lagi meletup

salam kak...hahaha...kalau nak kacang banyak, buatlah sendiri.lagi sedapkan.Dulu orang guna berus paku untuk kisar aiskan.....sedap.