Persiapan Sebelum Cuti KL

Posted by Leeza | Posted in

Ada yang gelak bila saya katakan saya nak buat persiapan .....macamlah saya nak pergi ke bulan. Hahaha....teruja sungguh ini. Saya gembira dapat pergi mengembara jauh dari tempat jin bertendang , tempat lubuk masalah yang tiada kesudahannya. Lagi satu, esok-esok kalau dah terkedang atas ranjang atau bertongkat menggigil jalan tak lurus , tak mungkin saya berpeluang naik belon lagi. Aktiviti naik belon sudah jadi satu aktiviti wajib setiap tahun. Kali ini, hajat hati bukan naik belon sahaja tetapi nak naik gelembong yang besar itu....boleh saya cerita dekat anak-anak bagaimana rasanya naik kenderaan yang menjadi satu sekuen dalam teknologi pengangkutan dunia.

Persiapan pertama ialah kerja yang hendak ditinggalkan. Memandangkan saya akan balik dari KL sehari sebelum tarikh sekolah dibuka semula , segalanya kena disiapkan seawal seminggu. Markah dan laporan 2 orang trainee di bawah bimbingan saya sudah dikemaskinikan. Fail-fail Panitia Sains ,Pusat Sumber, Program Nilam, Perpustakaan serta PEKA Sains juga perlu dikemaskinikan. Khabar yang diterima hujung Mac ,pihak JPN dan PPD akan datang melawat sekolah.Persediaan menunggu mereka perlu agar tidak berlaku ketidak cekapan dalam pengurusan di sekolah. Begitu juga urusan cukai pendapatan diri dan rakan-rakan yang mengupah saya rm10 seorang.

Persiapan kedua ialah urusan rumah yang ditinggalkan. Ingatkan dapatlah meminta salah seorang abang menjaga mak semasa ketiadaan saya beberapa hari namun banyak pula aral dan alasan. Agaknya betullah, anak sepuluh orang mak dapat jaga tetapi mak seorang belum tentu sepuluh orang ini dapat jaga. Saya perlu pastikan rumah dibersihkan dan dikemaskan. Segala keperluan makanan dan peralatan di rumah dilengkapkan. Ubat-ubatan emak dipastikan masih banyak stoknya. Wang belanja untuk mak juga perlu diberikan melebihi kebiasaan. Apa yang pasti walaupun peti ais telah dipenuhkan dengan makanan, terkadang dia tentu teringin membeli ikan atau kuih muih yang dijaja dari rumah ke rumah.Atau dia kena membayar wang kupon kematian ( wang kutipan bila berlaku kematian di kampung) biasanya setiap kematian dia kena membayar rm25 sebab membayar untuk 5 beradik saya....yang wangnya rm5 selalu mereka lupa bayar balik. ( Saya selalu bisingkan hal ini-buat apa nak sibuk dengan mereka yang baliknya berbulan-bulan baru nampak muka) Begitu juga dengan semua bil-bil jangan sampai dia nampak belum berbayar lagi, walau jenuh kita jelaskan due datenya masih lama lagi. Orang tua beginilah...hal remeh selalu dianggap berat. Kalau boleh baginya , hari ini sampai bil, esok mesti jelaskan. Cucunya si Luqman saya dah tugaskan menjaga neneknya dan dia akan tidur bersama neneknya ini. Senakal si Luqman ini, dia pandai menjaga neneknya ketika demam.

Persiapan ketiga ialah beg yang perlu saya kemaskan untuk dibawa ke KL. Sejak minggu lepas mak telah ingatkan saya tentang barang-barang yang hendak dikemas. Antaranya ubat-ubatan seperti panadol, pil gastrik, minyak cap kapak, dan jujub ubat batuk. Pertambahan berat menyebabkan beberapa helai seluar sudah ketat dan tidak selesa dipakai. Begitu juga dengan beberapa helai blouse.....alamatnya seluar dan blouse akan menjadi bahan shopping di KL. Juga tengah buat cabutan undi nak pakai handbag kepit atau handbag selempang . Handbag selempang selesa dipakai ....ringkas dan selamat. Senarai buku yang hendak dibeli di PBAKL juga perlu sebab saya tak mahu membeli buku-buku yang boleh saya dapatkan melalui online. Ertinya , siapa penulis yang saya jumpa saya akan beli novelnya dan dapatkan tandatangan. Hanya yang saya minati sahaja.....yang lain-lain boleh diorder secara online. Sebabnya nanti menghadapi masalah overweight pula...kalau naik belon MAS takpe juga...ni Airasia, everybody can fly, everything can be charge. Barang-barang penting seperti handfon dan kamera mesti awal-awal disediakan.....sebab saya menganggap KL syurga membeli belah tetapi barangan kecil-kecil susah nak dapat... seperti reload xpac dan bateri kamera. Kenalah siapkan awal-awal. Kemudian beberapa cenderahati untuk yang tersayang....tambahan pula dia bakal menyambut harijadinya tak lama lagi. Semoga dia sudi menerimanya.

Jadual cuti saya padat dengan berbagai aktiviti. Setiap hari dan setiap masa. Kalau kebiasaan jam 10 malam mata sudah menguap....sekarang saya berusaha tidur jam 12 malam...itupun sepanjang 2 jam itu asyik gosok mata, menekup mulut menguap dan berbaring berguling-guling atas ranjang. Target nak habiskan stok novel yang sedia ada gagal dilaksanakan . Terdapat 7 novel masih dalam simpanan. Perbelanjaan membeli novel saya tahun lepas sudah mencecah RM1800 ,melebihi had rebat yang diperuntukkan oleh cukai iaitu rm1K. Nanti di PBAKL...berapa agaknya akan saya belanjakan? Disiplin diri kena diperkuatkan , budget kena ditentukan....biarlah rahsia sebab kena tunggu dan lihat.

Sekarang seperti apa yang Kak SRI DIAH katakan seperti menunggu hari akad nikah, begitulah agaknya debaran saya menghitung hari ke Kuala Lumpur. Semoga segalanya dipermudahkan. Cukuplah agaknya pertemuan sekali dalam setahun untuk semua pembaca novel....kerana saya sedar hakikat saya terlalu jauh.

Comments (3)

salm kak leez...mmg beriya2 ni membuat persiapan ke KL. Apa2 pun saya doakan akak enjoy berada di KL nanti. bestnya klu sy pun dpt join sekali. malangnya byk pulak urusan lain yg menanti!!!

Salam Ain.....kan best kalau dapat jumpa Ain sekali di KL? nak buat cammana....insyaAllah lain kali jumpa juga kita nanti.

salam kak leeza. wah begitu rapi persiapan akak. teruja yea. nanti kita jumpa di KL ye. ida belanja akak cheese naan. jgn lupa call hp ida yea. kita buat temujanji.