BIARLAH YM BERBICARA oleh Hanni Ramsul

Posted by Leeza | Posted in



Terimakasih kepada sahabat dan adik , Ain Ismail atas hadiah novel ini. Terimakasih juga kepada rakan-rakan lain yang memujuk supaya saya membaca novel ini seperti Nashitah. Apa istimewanya novel ini ?

Biarlah YM Berbicara telah saya tamatkan bacaannya hari ini. Saya usung ke hulu dan ke hilir novel ini. Ketika saya letih menyemak buku dan kertas peperiksaan , saya berhenti dengan membaca novel ini. Begitu juga ketika melayan kantuk di atas katil ,ia menemani saya selalu.

Kisah cinta Nurul Adiya Fatiha merangkumi 3 watak hero iaitu Firdaus majikannya, Charming teman chattingnya di YM dan Kamal abang sepupunya. Jika dilihat keseluruhannya , kisah cinta nampak biasa-biasa sahaja. Namun penulis begitu bijak mengolak jalan cerita dan dialog sehingga saya terus menatapi tanpa jemu. Sesekali terimbau kenangan cinta lama (keh3). Apa yang pasti kesungguhan Firdaus untuk mendapat cinta Adiya sehingga dia terpaksa menyamar sebagai Charming dan mendekati Adiya melalui YM. Misteri kebencian Adiya terhadap Kamal terjawab apabila penulis menceritakan kisah pahit yang berlaku terhadap mereka pada masa lalu.....pada awalnya saya membuat gambaran mungkin Adiya telah ternoda ? Namun spekulasi saya ini tidak sehebat spekulasi di Bursa Saham kerana ternyata penulis tetap mempertahankan kesucian Adiya. Banyak peristiwa lucu sepanjang ranjau cinta Firdaus dan Adiya. Cuma saya geram sangat dengan perangai keras hati dan degil si Adiya ini. Dia suka membuat keputusan terburu-buru.Walau bagaimanapun, sikap dan perangai Adiya menggelikan hati terutama bahagian dia memanjat pokok. Juga watak ATUK. Saya ingatkan atuk itu adalah datuknya tetapi rupa-rupanya kucing......tiap kali ingat kucing saya ingatkan kucing kesayangan Kak Sri Diah , si Dusty.

Persahabatan antara Adiya dan Sherry saya suka sangat. Dalam dunia ini hidup kita akan bahagia jika ada sahabat sebaik Sherry ini yang memahami kita sebaik-baiknya. Tulus persahabatan yang tidak dicemari rasa cemburu , iri dan khianat. Begitu juga kasih abang sepupu seperti Kamal...biarpun tercemar dengan gelojohnya semasa remaja namun sikap protektifnya terhadap Adiya mengharukan kita. Betapa sayangnya Kamal kepada adik sepupunya ini sehingga sanggup mengundur diri demi kebahagiaan Adiya.

Ada satu yang saya rasa sedikit musykil iaitu semasa Charming menelefon rumah Adiya di kampung hendak bercakap dengan Adiya. Dia tidak tahu nama Adiya sebenarnya. Ini musykil bagi saya sebab pada akhir cerita ada dinyatakan bagaimana Firdaus tahu tentang YM Adiya dan nickname Adiya sebagai Ugly Betty. Semasa Charming telefon sepatutnya dia sudah kenal siapa Ugly Betty. Atau mungkin ini cara untuk menunjukkan bahawa dia tidak kenal siapa Ugly Betty sebenarnya ? Bukankah pada masa itu kita tidak tahu siapa Charming sebenarnya?

Jalan cerita yang santai. Gaya bahasa juga menarik. Saya sukakan kata-kata ini : Bukan senang nak lupakan cinta sebab cinta bukan untuk dilupakan. Cinta untuk dipupuk. Kalaupun tak menjadi,masih akan tertinggal di sini sebagai kenangan. Yup....cinta yang tidak berjaya menjadi kenangan .....tak kira pahit atau manis. Hidup kena teruskan juga....dan di luar sana , kemajuan ICT menjadikan YM sebagai era baru untuk bercinta....jika dah jodoh tidak akan ke mana....

Sekarang saya sudah kenal gaya penulisan Hanni Ramsul....dia muncul dengan cerita cinta yang santai.....satu yang baik melalui watak Adiya ialah, dia seorang yang berhati-hati . Dia juga seorang yang tegas membuat keputusan dan tidak mempermainkan hati lelaki-lelaki yang meminatinya. Jika tak suka dia akan terus reject dengan baik. Juga tetap menjalinkan persahabatan dengan ikhlas.

Comments (3)

salam kak leez.....saya suka jln cerita yg santai tapi happening. Senang citer saya suka novel ala2 korean drama. hehehe. and I like this novel very much!! novel hanni ramsul Pergilah Air Mata pun best di hati saya.

salam kak...
saya teringin sngt nk tau ending novel ni...
so boleh x akak tolong email kan saya
dari bab 28-40....
saya dah cuba cari kat banyak kdai tp nasib slalu mlang....
nk tmpah online pulak x reti...jadi akak tolonglah emailkan erk???
ni email:
azreen996@gmail.com

terima kasih

maaf lah kak...
salah tulis....
bab 38 hingga 40....