Pedasnya Sambal Lokan

Posted by Leeza | Posted in


Kalau NB dan semua geng pedas tengok ini mesti gelak guling-guling sebab rupa sambal yang saya buat ini ternyata tidak nampak kaw-kaw pedasnya. Hari ini saya masak sambal lokan . Lokan direbus terlebih dahulu dan ambil isinya. Bawang merah, bawang putih ditutuk halus dan dua sudu makan cili kering yang diblend ditumis hingga garing dan timbul baunya. Kemudian letakkan sedikit asam jawa dan kemudian letakkan bawang besar dihiris nipis. Lepas tu baru letak isi lokan dan gaul. Letak sedikit gula, garam dan perisa. Mak yang makan terurut dada. Komen : pedas sangat...sik apat dimakan sambal ko JOT. ( ini nickname saya )keh..keh. Saya sendiri makan...hmmm nyaman....nyaman.... tapi lepas tu lidah dah terjelir,peluh menitis....dan air bergelas habis.

Ini pula makanan mesra orang tua terutama yang tak ada gigi . Kalau ada warga emas di rumah kenalah bertimbangrasa dengan makanan untuk mereka. Sengkuang dan carrot saya racik guna 'pemarut' kemudian saya gaul dengan pitis rojak buah dan sedikit kacang tanah yang diblend. Saya racik banyak sengkuang dan carrot ini dan letak dalam peti ais. Jika mak saya nak makan, bolehlah gaul dengan pitis rojak buah bila-bila masa dia nak. Ini aje kali ini.....terima kasih kak NB sebab bagi resipi....

Comments (4)

tak sangka akak pun kuat pedas. kalau dh bergelas2 minum air tu, sure sambal lokan akak tu pedas giler!

ha.ha..za pedas ke? bertuah sungguh orang sarawak ni.benda cam tu pedas..ha.ha
ida kalau nak tau, si Lizabujang tak kuat pedas itu yang air mata dia meleleh tu..

kak leez satu kelab ngan saya la. tak kuat pedas, seisi rumah mmg tak kuat pds. dlm setahun tu, boleh kita ngan jari sebelah saya masak asam pedas atau sambal tumis.

kak liza cam saya jugak... saya walaupun orang semenanjung tapi tak suka pedas. tapi parents saya mmg makan pedas. kalau balik kg, makan masakan mak, saya lebih banyak minum air dari makan masakan tersebut. hehehe