Corat-coret di sekolah

Posted by Leeza | Posted in

Hanya seminggu lebih lagi nak cuti sekolah. Kami dah mula sibuk dengan aktiviti sukan. Minggu ini sibuk dengan latihan dan pemilihan wakil rumah. Minggu depan sudah bermula acara padang ,lompat jauh dan lontar peluru. Juga bermulanya pertandingan bolasepak dan bolajaring antara rumah menggunakan sistem 'double knock out'.

Setiap tahun ketika sukan sekolah , team LB, TMS, DW dan MH selalu bersama dalam sebuah rumah sukan. Jika team ini bergabung mesti rumah sukan kami mendapat juara. Sehinggalah pada satu tahun, gabungan ini dipecahkan atas kehendak ramai dengan mencabut undi sekali lagi. Maka TMS terpaksa masuk rumah lain. Bagaimanapun gabungan LB, DW dan MH masih kuat dan rumah saya setiap tahun menjuarai acara perbarisan lintas hormat. Siapa guru kawat kakinya ???? Hehehe....itu tugas LB. Tahun ini DW dan MH sudah berpindah ke sekolah lain. Ketika mencabut undi, entah kenapa LB dan TMS 'terkena' rumah yang sama. Hendak buat bagaimana....kalau dah takdirnya sedemikian.

Pagi tadi TMS menceritakan bahawa suaminya bermurah hati hendak sponsor baju sukan untuk guru-guru rumah HIJAU. Ini gara-gara si TMS yang merungut depan suaminya. Si suami yang menjadi peniaga pakaian dan peralatan sukan, berasa kasihan dan tahun ini , dapatlah baju sukan free. Bukannya apa, serik dengan baju sukan yang dibuat 2 tahun lepas yang jenis kainnya panas....langsung tak menyerap peluh. Saya pun tak ingat kepada siapa saya sedekahkan baju itu yang cuma sekali sahaja saya pakai.

Saya jenis yang suka menyakat rakan-rakan. Cikgu S , PK KK tadi sibuk meminta pekerja am (abg B) memfotostat dokumen-dokumennya sedangkan masa itu saya tengah menerangkan kepada abang B tentang halaman buku kerja yang hendak difotostat. Bila dia kata ",eee,e,e". Saya pun jawab dengan kasar ,"apa e, e? nak 'double knock out ke'?" Terus saya buat double punching ke arahnya...dan dia yang tak menduga tindakan spontan saya, terus terkejut dan mengundur mukanya ke belakang. Saya hanya gelak sebab saya cuma punching ke arah udara sahaja........apa lagi cikgu2 yang ada termasuk PK Hem dan GB gelak besar.....Dia hanya berkata, ,"iskkk budak ini....." Nak tahu apa tindakan abang B ? Dia selamba je sekeh kepala saya dengan katanya ," 'tulah' ko ni dengan orang tua..." hahahaha......terover lah pulak gurauan saya kali ini.

Petang tadi, kami mulakan latihan. Sayangnya rumput di padang sepanjang lutut kerana pekerja tidak memotong rumput atas alasan sekolah ketiadaan minyak . Tadi sempatlah bincang dengan Cikgu S supaya dia gunakan peruntukan sukan sekolah. Susah bila peruntukan pendidikan dipotong. Minggu lepas mesin fotostat yang sekolah-sekolah daerah Asajaya berkongsi pakai ditarikbalik oleh phak PPD atas alasan tiada peruntukan ink lagi. Jika sekolah hendak fotostat kenalah pergi ke PPD yang sejauh 78 km dari sekolah. Saya sempat meminta abang B fotostat 3 buah buku kerja untuk tahun 6, 2 set soalan PEKA dan fotostat buku PEKA untuk semua murid. Kertas kena beli sendiri.

Bila ahli-ahli rumah HIJAU berkumpul, saya dan rakan-rakan gelak guling-guling kerana ahli-ahli semuanya lembut dan kecil-kecil. Bila disuruh berlari pecutan 100m, gaya lari seperti kanggaru kerana meredah rumput yang panjang. Keh keh keh. Bila dilatih lompat jauh, aduhai...jenuh saya menunjukkan caranya. Ada yang melompat sampai 2-3 kali .Ada yang disuruh berlari pada akhirnya speed menjadi slow. Oleh kerana saya tak pandai bolajaring maka saya membantu rakan saya melatih bolasepak....hahahaha. Riuh padang bila LB main bolasepak. Bukannya apa, saya tengah hendak mencari penjaga gol yang pandai.... Bila sudah sibuk di padang, lupa saya dengan kulit yang akan jadi hitam legam dan keletihan. Balik ke rumah sakit seluruh sendi....

Selepas cuti sekolah kami akan sibuk dengan sukan sekolah pula. Pada hari itu maka saya akan sibuk sesibuknya. Awal-awal saya mengingatkan cikgu S agar jawatan MC diberi kepada orang lain. Tidak seronok menjadi MC sebab tidak dapat menjerit di padang bersama anak-anak .Alasan saya bagi peluang kepada orang baru pula....tenaga yang lebih muda dan suara yang lebih merdu.

Coretan tambahan : Anak cikgu Rachel si Abel yang pernah saya masukkan ke dalam blog ini, sekarang belajar di Tadika KEMAS. Pada awal kemasukannya ketika dia diminta mengenalkan dirinya kepada rakan-rakannya, mungkin dia dengar semua murid lelaki ada nama Mohd maka dia pun ikut mengenalkan dirinya : I am Mohd Abel bin Mohd Paul ( Abel ak Paul).I am 4 years old . Hahaha...dan menurut cikgu Rachel si Abel sudah pandai membaca doa makan....keh3.

Comments (0)