Pertama Kali Shooting TV : Aksara

Posted by Leeza | Posted in



Jumaat bersamaan 25 Februari 2011, saya telah terbang ke KL dengan penerbangan Airasia jam 1430. Malangnya kapalterbang ditunda ke jam 1550. Jadi, saya sampai ke LCCT jam 530pm. Saya terus menaiki teksi dari LCCT ke pejabat NB Kara Sdn Bhd dan lucunya pemandu teksi menggunakan GPS. Tambang teksi LCCT ke Kajang ialah RM64.50. Teksi melalui jalan Nilai dan masuk lebuhraya LEKAS, jam 7.00 malam saya tiba di depan Pejabat NB Kara Sdn Bhd. Saya teruja tengok persekitaran pejabat itu yang dikelilingi Mc Donald (teringat hajat nak makan apple pie belum tercapai) dan KAMDAR. (kalau datang awal kan boleh shopping kain?)
Saya terus memeluk Kakak Norhayati Berahim dan Khamisah Mohd Nazri yang kebetulan berada di depan pintu pejabat NB Kara Sdn Bhd. Saya dikejutkan dengan kemunculan tiba-tiba Mak Aji @ Kusyi Hirdan. Kemudian saya ternampak Nora Ismail @Rose Harissa. Tidak susah mengecam dia dengan baju merahnya. hahahaha...Namun saya terharu sangat-sangat dengan hadiah untuk emak yang diberikan....terimakasih semua sahabat saya ini. Hanya Allah dapat membalas segalanya. Ini projek warga emas geng pizza.Terimakasih.


Akhirnya saya jumpa juga hero kecil ini, Rose Ikhzal. Ik ini saya suka sebab saya sering membaca blog mamanya. Dia sudah tinggi sekarang. Kami ada janji untuk berjumpa pesta buku nanti....insyaAllah.Janji dengan budak kecil. Saya suka kanak-kanak.

Apa macam ? Ini 'anak-anak saya'.... hahaha. Pinjam sekejap Umi Qaisara dan Mama Ikh.

Tiba giliran saya , yang terakhir sebagai pengulas buku Hujan pun Menari. Seminggu ini saya sentiasa risau terlebih. Buku yang tebal itu telah saya khatam banyak kali. Sehingga skrippun sudah beberapa kali bertukar kertas. Akhirnya dalam kapalterbang di atas udara ketika saya membuat peta minda watak dan perkaitannya saya terjumpa satu tema utama yang menjadi tunjang Hujanpun Menari. Barulah saya lega. Namun kelegaan saya punah bila berdepan dengan krew-krew ini. Kamera itu saya rasakan seperti pancaran senjata laser. Silap sedikit terasa mati. Dalam hati berkata : tak naklah alami gabra sebegini.

Wartawan Ila kecil sahaja tubuhnya namun suaranya membuat saya gementar. Nervouse saya membuat saya bercakap tanpa henti. Apa lagi, seakan semua perkataan bagaikan hujan yang turun mencurah-curah.

Saya sebenarnya perlukan pen merah untuk menjadi pegangan kekuatan tetapi entah siapa mengalih pen merah tersebut dan saya tak nampak mana letaknya. Peluh pula tanpa henti mengalir sehingga terpaksa mengelap menggunakan tisu banyak kali. Andai program ini keluar di TV , tak tahu di mana hendak sorok muka.....sebab hakikatnya dari 6 soalan yang diberi 4 soalan sahaja sempat ditanya dan satu soalan tambahan. Berapa bintang anda beri untuk buku ini. Jawapan saya : seluas angkasa.hahahaha.

Setelah selesai baru saya dapat menjamu selera , sebab beberapa hari makan tak berselera dan tidur tak lena . Saya terkejut sebab saya dijamu dengan makanan kegemaran saya spaghetti dan pertama kali merasa makan takoyaki. Empat ketul takoyaki ,saya hanya mampu menghabiskan dua ketul sahaja.

Terimakasih kerana sudi menjemput saya menjadi pengulas buku. Terimakasih sebab ini pengalaman yang sangat berharga bagi saya. Saya betul-betul takut , lebih takut daripada menduduki exam atau temuduga kerjaya. Sehinggakan Basri Musa menyatakan : wah akak benar-benar baca buku ya. Begitu juga kak Yati memberi komen : kau baca buku ke buat buku ? Nasib baik saya giliran terakhir sebab saya sudah habiskan satu tape. Aduhhh..malu sebab inilah bahana nervouse melampau-lampau.Semuapun gelakkan saya, dan terus terang ketika bercakap saya tidak mahu menoleh memandang kumpulan kak NB yang ada di tepi, bimbang sangat-sangat. Saya benar-benar berharap agar saya tidak mengecewakan Kak NB, pihak produksi dan semua sahabat yang terlibat. Ya Allah , moga segalanya berjalan lancar...amin.

Comments (0)