Geramak dan Gawang

Posted by Leeza | Posted in


Ini geramak sejenis spesies ketam. Saiznya kecil sebesar ibu jari sahaja. Ia banyak di dapati di sungai terutama masa air surut . Baru-baru ini ia dijumpai masa banjir di kampung Ulu Semera. Banyak spesies geramak ini. Kalau geramak kebun ,bentuknya segiempat . Geramak ini tak boleh di makan. Jika geramak kebun ,boleh dimakan. Masa kecil dulu ketika mengikut arwah bapak dan emak saya ke kebun biasanya saya dan abang-abang akan mencari geramak kebun untuk dibakar sebagai lauk makan tengahari. Rasa seperti ketam tetapi tak banyak isi sebab saiznya kecil. Geramak ini pula selalu saya ambil sebagai mainan bersama kawan-kawan. Kami mencari geramak di tepi-tepi parit. Cuci bersih-bersih dan kemudian sepitnya akan diikat dengan benang panjang. Kami akan buat perlumbaan antara geramak. Bila kami penat bermain, ia akan dilepaskan kerana kami tahu esoknya kami akan mencari geramak yang lain lagi. Bila fikir semula sekarang, betapa kerapnya kami menyeksa kaum geramak ini.

Ini pula gawang atau guang.Jika dilihat pada bentuknya ia seperti gabungan kala jengking dan lobster/udang. Jika ekor kala jengking melentik ke atas , ekor gawang pula melentik ke bawah. Ia tidak merbahaya dan tidka menyengat seperti kala jengking. Saya tak tahu nama standardnya dalam Bahasa Malaysia. Sebenarnya gawang di atas kehilangan sepasang sepit besarnya. Ia ada dua pasang sepit, sepasang besar dan sepasang kecil. Ia spesies yang dijumpai semasa banjir. Dulu masa banjir, ia menjadi aktiviti wajib saya dan kawan-kawan. Abang-abang saya pun rajin mengajak saya mencari gawang ini untuk dimakan. Kami menggunakan perahu, abang saya akan mengayuh perahu dan saya duduk ontok-ontok di tengahnya. Abang yang seorang lagi akan mencari gawang ini menggunakan sebatang kayu atau buluh . Bila jumpa, kami ambil sepit-sepitnya sahaja, dan ia dilepaskan. Menurut arwah datuk saya ,Judin,sepit gawang ini dipercayai sebagai penawar sakit asthma. Kita bakar atau rebus sahaja sepitnya dan isinya sedap sangat. Berpasir dan rasa seperti isi ketam.Mungkin ada benarnya sebab penyakit semput @lelah @asthma anak saudara saya Azmi sembuh kerana selalu makan gawang. Sekarang badan gawang diambil juga untuk dimasak kicap. Syaratnya kena tarik bahagian salur najisnya yang bertanah. Pun juga, biarpun setiap tahun banjir, spesies ini menghadapi kepupusan. Semakin susah hendak didapati lagi sekarang. Malahan ketika saya mengajar anak-anak murid saya baru-baru ini dan bertanyakan mereka pasal gawang , majoriti tidak mengenal haiwan ini. Nasib baik saya tunjukkan gambar. Saya teringat semasa saya di Daro dahulu. Selepas air surut, di jalanraya depan rumah sewa saya banyak sungguh gawang ini menjalar. Geramnya saya masa itu, terasa hendak mengutipnya dan ambil sepit tetapi malu dan segan memandangkan saya guru baru dari Kuching. Warga di situ teruja kalau ada cikgu baru dari Kuching datang, sehingga ketika saya mengajar , ramai guru yang bertenggek di tepi tingkap melihat saya mengajar. Pegawai -pegawai pelajaran pula selalu datang melawat termasuk jemaah nazir dari Sibu. Semput saya sepanjang tahun kerana selalu diselia semasa mengajar.hahahaha.

Comments (5)

first time tengok geramak dan gawang...jakun pulak rasanya...best la entry ni...belajar benda baru :)

ha ha ha nak gelak golek golek tau dan terbayangkan guru-guru lain bersidai tengok kau mengajar. Haiyyaaa..itu macamkah? Mahu tension dibuatnyakan za..

Yang Jauh Di sana : thanks sebab singgah dan sudi baca . Kita kongsi pengalaman.

Kak NB : ye lah kak...macam kita je cikgu dari Kuching....memang tensen sepanjang tahun , tapi hasilnya za terlebih rajin dan kreatif sebab kena tunjuk benda baru, cara baru dan stail istimewa..hahahaha.

kak,
pertama kali tgk spesis adik-beradik ketam ni....

kak,
spjg jd cikgu penah tak mengajar di semenanjung.. ?

kak yong ,
akak tak pernah mengajar di semenanjung. Dulu teringin tetapi keadaan tidka mengizinkan tambah lagi keadaan sekarang.