'Muli'nya emak

Posted by Leeza | Posted in

Mak saya sudah uzur. Sakit tua , terkadang dia baik dan terkadang dia uzur sangat. Jika baikpun sedikit cuma. Dia rasa sakit sangat kerana keupayaannya sudah amat terbatas. Lemah anggota badan. Makanpun dengan bubur nasi. Sayur-sayuran kena dicincang halus dan tidak pedas. Jika dia makan ayam, isi ayam kena disiat-siat halus untuk memudahkannya makan.

'Muli' bermaksud tidak duduk diam. Tidak betah hendak berada di satu tempat. Sekarang ini dia sukar untuk tidur malam, amnesia. Jadi dia akan tidur waktu siang. Bila saya yang tidur di sisinya terlelap dia akan bangun sendiri dan berjalan-jalan dalam rumah. Terkadang dia menyelongkar almari dan mencari entah apa-apa barangnya. Saya selalu mengintai kelakuannya, bimbang dia terjatuh ke apa. Terkadang saya menyimpan tawa dalam hati melihat perangainya yang lucu itu. Terkadang saya buat-buat bangun, dia akan cepat kembali di tempat tidurnya. Bila sudah begini, tidur saya terganggu, tidak cukup rehat. Inilah pengorbanan mak yang harus kita balas. Dia sudha menjaga kita sejak kecil bertahun-tahun. Sekarang dia sakit dan uzur, giliran si anaklah menjaganya.

Satu malam... saya terlelap . Keletihan sebab di sekolah saya sibuk sangat dengan tugasan di sekolah. Tiba-tiba saya terkejut sehingga terduduk saya dari tidur mendengar bunyi ridsect jatuh. Bising sekali. Rupa-rupanya mak saya terjatuh di sudut almarinya. Aduhai mak...mengeluh jugalah saya dengan kenakalannya ini. Bila ditanya, dia menyatakan dia nak cari makanan. Saya tahu dia berbohong sebab saya melihat laci almari terbuka. Terkadang dia melucukan. Rambutnya diikat satu tinggi ke atas , dan dengan berkemban dia akan membawa handbeg saya ke dapur jam 4 pagi. Saya waktu itu berada di dapur memasak. Bila ditanya mak nak ke mana? Katanya , dia bimbang duit saya dalam handbeg itu dicuri orang. Alahai mak saya...dalam sakitnya masih memikirkan soal kebajikan anak-anak.

Comments (2)

mak saya sakit jantung...dh dipasang stent kt jantung...kalau ikutkan doc dia tak leh kerja berat...tp mak cukup suka memasak kalau anak2 balik sekali sekala...dialah org yg paling sebok sekali...kalau nk tolong kt dapor pon dia rimas...sbb anak2 terlebey pandai masak sbb tu mak rimas ngeh ngeh ngeh... :)

Yang Jauh Di Sana : semua emak memang macam tu kan. Utamakan anak2. Mungkin itu mampu membahagiakannya menghadapi hari tuanya. Jadi anak2 kena selalu balik menemani mak.