EMOSI

Posted by Leeza | Posted in

Semalam saya menghadiri jamuan perpisahan guru-guru yang berpindah dari SKJ. Salah seorang guru itu pengikut setia blog saya ini. Dia menyuarakan rasa hairannya kenapa saya malas mengemaskini blog saya ini. Ya, saya sudah semakin malas menulis di blog ini biarpun banyak cerita yang hendak saya kongsikan bersama. Kali ini biarlah saya kongsi emosi saya sejak akhir-akhir ini.

Jika salah mempunyai perasaan seperti ini, maafkan saya. Saya hanya manusia biasa. Mungkin apa yang saya luahkan ini hanya sebahagian kecil yang mampu saya ceritakan atau yang mampu saya gambarkan kerana saya bukan penulis yang bijak bermain dengan kata-kata. Perbendeharaan kata saya amat terhad. Hati pun semakin kecil sekecil-kecilnya.

Mungkin kerana saya tidak mempunyai sesiapa untuk berbual-bual mengenai hati maka segalanya saya pendamkan dalam-dalam. Ya, saya ada ramai kawan namun ada keterbatasan yang tidak mampu saya langkaui. Saya sering mengingatkan kawan-kawan saya sudah sedia terbeban dengan masalah masing-masing yang sedia ada. Pada satu tahap saya hendak menangis namun saya tidak mampu. Dan jika tidak hairanlah jika ketika menonton TV , jika lelucon yang tersiar biarpun tidaklah lucu saya akan ketawa sebesar-besarnya . Jika sedih saya menangis sepuas-puasnya. Semua dilakukan SENDIRI. Tahu kenapa saya berperangai sewel seperti ini ? Kerana masa itu saya dapat luahkan semua saki baki yang terpendam entah beberapa lama biarpun sedikit tanpa dikesan oleh sesiapapun terutama Mak yang sakit.

Meraon ? Satu aktiviti yang kalau boleh saya lakukan saya akan lakukan dengan sepenuh hati. Asal ia membahagiakan saya. Namun saya tak mampu meraon. Jika keluar saya sudah sediakan senarai yang saya hendak cari dan beli. Jadi itu bukan meraon namanya tetapi membeli keperluan. Semalam contohnya, saya mencari buku kerja untuk murid-murid saya tetapi hanya dapat menemui kelas Tahun 5 sahaja. Untuk Tahun 6 pula tiada yang sesuai dan terpaksalah menunggu buku tersebut tiba di kedai . Itupun dengan kepala yang berdenyut kesakitan. Kemudian saya membeli ubat mak dan lampin pakai buangnya. Hanya jenis TENA sahaja yang sesuai digunakannya dan jenis ini tiada di kedai yang biasa saya membeli dengan harga yang agak murah RM12.50 sepaket. Jadi terpaksalah mencari di tempat lain dengan doa yang tidak putus-putus moga ia ada. Alhamdulilah , saya menemuinya walau harganya RM12.90 sepaket. Jadi saya membeli untuk keperluan 3 minggu kerana saya bercadang 3 minggu lagi baru keluar ke bandar. Kemudian makanan untuk kudapan mak sebab dia selepas makan nasi suka makan makanan ringan seperti buah-buahan , manisan kering, roti yang lembut, puding dan sebagainya. Segalanya untuk dia.

Saya mengaku saya cemburu bila membaca status kawan-kawan saya di facebook. Ada yang merancang hendak main bowling, pergi spa, makan pizza, BBQ , dan sebagainya beramai-ramai bersama kumpulan kawan-kawan. Saya jauh dan tidak dapat ikut serta. Jadi Facebook ini tidak bagus....buat saya makan hati sahaja. Maka saya ambil keputusan saya hendak mengurangkan facebook ini. Biarlah saya tidak tahu apa orang lain buat agar saya tidak terasa terlalu down. Saya tak mahu berfikiran , untungnya orang lain...aku ???? Nak shopping pun berebut hendak balik teringatkan mak . Sebabnya , jika mak ditinggalkan dia terpaksa menghangat sendiri bubur nasinya dan entah apa-apa yang dia lakukan mungkin melelahkannya sendiri. Apa lagi dia tidak kenal ubat sendiri termasuk kakak saya terkadang blur dengan ubat emak. Jika begini bagaimana hendak meninggalkannya nanti semasa Pesta Buku ?

Andai mempunyai perasaan cemburu dan sedih ini salah, ampunkan saya kawan-kawan. Namun saya tahu kawan-kawan saya ini terkadang tidak sayang saya pun....ya lah saya ni jauh. Saya saja yang sayang teramat-amat.

Comments (1)

salam kak leeza

sesungguhnya diri ini memahami apa yang kak leeza cuba katakan. biarlah apa orang nak buat kak..

kakak menjaga emak yang sakit... besar pahala kak.

And.. Facebook memang kadang2 menyakitkan hati. :(