Ooppps!

Posted by Leeza | Posted in


Sabtu yang lepas saya dan kawan balik dari Kuching menggunakan feri . Semasa kami menunggu feri , kami berdua bercakap-cakap sambil melihat permandangan sekitar. Dekat feri ada sederetan kuarters lama Jabatan Pertanian. Sepatutnya ia tak sesuai didiami sebab keadaannya sudah usang benar. Titiannya agak tinggi. Kanak-kanak di atas berusia dalam lingkungan 3-4 tahun sahaja. Dia bermain basikalnya ini di titian usang tanpa diawasi. Sesekali kami berdua Noria menjerit dan mengurut-urut dada melihat dia cuba mengayuh basikalnya ketika tersangkut pada papan yang tidak rata. Hampir-hampir ia terjatuh dari titian tersebut.

Anak kecil ini bermain seorang diri dan dalam hati kami berdua berkata , celaka sungguh ibubapanya membiarkan anak kecil ini bermain sendirian. Apa akan jadi jika anak kecil ini jatuh dari titian tersebut? Kemungkinan ia boleh patah dan nasib tidak baik , mungkin kepala terhantuk pada ketulan batu dan serpihan kayu yang tajam di bawah titian tersebut. Saya teringat dengan Putri. Ke mana sahaja dia pergi kami tidak membiarkannya bersendirian. Malahan neneknya kakak saya tidak yakin saya membawa Putri berjalan keseorangan . Si Azim yang sudah berada di Tingkatan 1 pun jika mengikut saya ke mana-mana bermalam , paling lamapun cuma dibenarkan semalam sahaja. Agaknya sudah terantuk baru tengadah. Atau manusia suka menyesal di kemudian hari. Ke mana perginya ibu anak kecil ini. Oh ada....dan dia cuma ....

-
-
-
-
-
-
duduk
termenung
dan
tempatnya
di atas balkoni
-
-
-
jika terjadi sesuatu,
mampukan dia
terjun dan menyelamatkan anaknya ?
-
-
-
kita doakan saja yang baik-baik.

Comments (0)