Rezeki Luqman

Posted by Leeza | Posted in


Kegemaran Luqman ialah memancing udang. Setiap kali dia mendapat wang yang diberikan oleh rakan-rakan saya, dia gunakan sebahagian wang tersebut untuk membeli joran. Saya tidak kisah dia memancing asal dia tahu menjaga keselamatan diri dan balik ke rumah masa makan. Petang ini dia muncul dengan pakaian yang basah lencun dan berbau lumpur. Sah....dia baru lepas menangguk udang di sungai. Dengan wajah yang sangat gembira dia menunjukkan hasil yang diperolehinya , seplastik udang. Ia memenuhi dua bekas plastik yang besar ini dan beratnya saya anggarkan 2 kilogram. Saya tahu dia bimbang saya naik angin dengan keadaannya yang kotor tersebut. Saya tidaklah sekejam itu sebab saya tahu Luqman boleh dibentuk dengan lemah lembut. Kebetulan rumah saya ada tetamu, maka saya beritahu dia apa yang perlu dilakukannya.

Pertama : Bersihkan udang dan masukkan ke dalam bekas untuk disimpan dalam freezer. Kami bersetuju untuk masakkan udang ini esok kerana hari ini sudah ada lauk , ketam masak asam pedas.

Kedua : Dia harus mencuci pakaian kotornya dengan sabun kemudian rendam dalam baldi untuk saya cuci keesokkan harinya.

Ketiga : Dia harus mandi dan membersihkan kotoran dan bau busuk badannya.

keempat : Dia harus membuang sampah sarap.

Alhamdulilah...sebab semua tugas ini dia lakukan dengan baik. Saya puas hati...dan gembira.

Luqman tengah membersihkan udangnya dengan dahi yang bertampal plaster kerana buat accident masa membuat stunt basikal.....tak pernah serik-serik.

Inilah rezeki Luqman dan alhamdulilah kami bertiga dapat merasai hasil yang dia dapat.

Comments (2)

Lokman ni betul2 tak patut, masa kita kat sana ajak dia memancing, ngaruk udang..ngaruk udang tak timbul (apa maknanya den pun tak tahu). Ha ha..
Nasib baik lokman dapat masa kita orang tak adakan za, kalau tak..selamatlah..ha ha..

bertuah budak nih..hehehe, geram tgk udang galah tu..teringat dulu2 selalu gak ikut abg gi mancing udang kat sg pahang...tp takut buaya! hehehe