Dugaan 2011

Posted by Leeza | Posted in

Sudah lama saya tidak mengupdate blog. Bukannya malas tetapi masa dan keadaan tidak mengizinkan. Terlalu banyak dugaan yang mendatang menjelang awal 2011 namun kesabaran tetap saya pertahankan.

Mak saya seperti biasa terkadang ok dan terkadang tidak. Keadaan kesihatannya yang tidak menentu menyebabkan saya amat sibuk. Kasihan saya melihat dia mengaduh kesakitan. Bila sekolah dibuka saya amat risau dengan dia yang akan ditinggalkan semasa saya bekerja. Kakak sulung saya pula terpaksa menjaga cucu yang bersekolah. Syukur alhamdulilah, Allah perkenankan doa saya, permudahkan niat saya. Akhirnya saya mendapat seorang pembantu yang bekerja dari jam 7 pagi hingga 1250 untuk menemani dan menjaga mak saya. Barulah jiwa saya tenang bekerja.

Kemudian tanpa saya duga saya sebenarnya telah mengabaikan kesihatan diri. Saya lupa diri saya semakin berusia dan antibodi semakin lemah. Maka dengan ditemani seorang kawan saya menjejaki kembali klinik pakar membuat pemeriksaan. Sakitnya tak terkata....dan hati hancur luluh menyedari hakikat diri yang sudah tertakdir sebegini. Namun saya takkan mengalah semudah ini....biarpun terpaksa menggunakan alat sokongan . Selagi hayat masih ada saya akan tetap teruskan perjuangan mendidik anak bangsa kita.

Di sekolah saya tumpukan sepenuhnya pada kerja. Mungkin dunia kerjaya ini sahaja yang dapat memberi saya ketenangan dan kegembiraan. Namun saya sedar , seakan keadaan sudah tidak sama lagi. Bila kawan-kawan bergurau dengan niat hendak mengusik saya, saya sudah tidak ambil peduli....mungkinkah mereka perasan keadaan ini ? Bila mereka gelak dan ketawa, saya seakan merasakan mereka ketawa mengejek dan ini membuat saya berjauh hati dalam-dalam. Saya bersabar sahaja dan langsung tidak membalas kata-kata gurauan yang terkadang sangat melukakan hati.

Keletihan masih saya rasai setiap hari. Seawal 4 pagi saya bangun untuk memasak makanan lunch , kemudian mengurus Luqman ke sekolah dan kemudian memastikan mak makan pagi dan makan ubat.....hingga larut malam melelapkan mata. Apa lagi bila tidur yang seperti tidur-tidur ayam membuatkan saya sangat-sangat letih. Bersabar sahajalah dengan keadaan ini kerana saya sedar hanya saya yang ada untuk menjaga mak. Bohonglah jika saya tidak merasa moody kerana saya hanya manusia yang lemah. Apa-apapun juga, doakanlah saya ketabahan ini......ketabahan yang tidak akan goyah.

Comments (1)

kak,
sedih baca n3 kak ni... ;(
kakyong doakan apa juga sakit kak ni.. saya harap kak lebih kuat & tabah.. jaga diri yer kak...