Kedatangan Yang Ditunggu

Posted by Leeza | Posted in


Percutian Kak NB dan beberapa orang rakan FB telah lama dirancang. Akhirnya pada 17 Disember hingga 20 Disember 2010 yang lalu mereka telah tiba ke Sarawak untuk bercuti dan tinggal di rumah saya. Terus-terang saya katakan bahawa saya tidak pernah menerima tetamu tidur di rumah saya memandangkan lokasinya agak jauh dari Kuching ,dalam 80 km. Lagipun tiada sesiapapun yang sudi....hahahaha. Syukur alhamdulilah kakak saya ini sudi untuk tidur di rumah saya dan menyelami suasana kehidupan kampung Melayu di Sarawak.


Bilik abang yang saya kemas dan sediakan untuk Kusyi Hirdan dan suaminya Zulkifli pada awalnya dan sepanjang percutian itu, Feeza yang tidur seorang.



Bilik tidur saya yang saya khaskan untuk Kak NB dan Qaisara, hanya semalam sahaja dia dan Kham tidur di sini.

Persiapan saya buat sebaik yang saya mampu kerana saya hendak memastikan keselesaan semua tetamu saya. Saya sangat gembira dan teruja dengan kedatangan insan-insan yang ditunggu ini. Sehingga tarikh mereka sampai belum tiba selagi itulah saya asyik mengemas dan berfikir apa yang perlu disediakan dan dilakukan.


Sejak malam pertama lagi Qaisara tidur di bawah , depan TV. Malam itu dia tertidur dan saya terus memasang kelambu kerana tingkat bawah banyak nyamuk. Dalam bilik tak berapa sangat. Tengah malam bila tersedar , Qaisara menjerit terkejut melihat kelambu tersebut dan nampaknya dia suka .Maka 3 malam dia tidur di rumah saya , 3 malam jugalah dia berkelambu. Pada malam kedua , dia tidak mahu tidur dan bermain dengan sekotak tisu yang diikatnya pada tali hujung kelambu. Sementara uminya bersembang dengan saya sepanjang malam.

Inilah salah seorang yang keletihan pada malam kedua. Bila dia sedar hanya saya yang duduk berfb di depannya , dia terus lari ke dalam bilik di tingkat atas. Kakak tentulah menidurkan anaknya dalam kelambu. Mereka tidur bertiga dengan Bibik.



Kak NB dan Teta sibuk menikmati keropok Leko yang dijual di Feri Point Samarahan. Feeza pula tak habis-habis dengan peace nya.

Waktu petang melepak depan TV ,budak muda yang berbaju petak itu sedang bermain blok lego milik Putri. Si Dwan pula tak tinggal dengan FB nya. Budak perempuan dengan peacenya berjangkit dengan Teta pula.

Waktu malam, kami membuat goreng pisang untuk melepak depan TV. Sharif bidan terjun yang memandu van putih , dengan ringan tangannya membuat sambal kicap. Kalau saya makan je dengan susu manis pekat. Sharif ini mak saya gelar 'budak sigat' (budak rajin) sebab dia rajin tolong membasuh pinggan mangkuk.

Budak Muda ini akhirnya hari ini dalam sejarah diumumkan telah memakai baju kelawar yang Kak Nb belikan. Mak gelarkannya : perempuan berambut pendek. Dia dah gunakan setin susu pekat manis untuk membuat sejag besar teh tarik.....Sayangnya saya batuk teruk jadi hanya minum air suam kosong sahaja...huhuhu. Jadi, tak dapatlah saya makan goreng pisang bercicahkan susu.

Bibik tengah menggoreng pisang. Mak saya kata sedap goreng pisang tersebut...maklum makanan kegemarannya.

Aktiviti malam pula : melepak dan bersembang. Feeza sedang berfb dan peace tak tinggal.
Saya mengambil kesempatan menyuruh kak NB menandatangani semua koleksi novel karyanya. Dua tiga kali saya turun naik tangga mengangkut novel tersebut.


Akhirnya saya berkesempatan juga berjumpa dengan Norhayati Sulaiman peminat tegar kak NB dari Mukah.

Ini aje gambar saya dengan Qaisara...kami bergambar di Gerai Francis di Pasar Malam Satok.

Sementara menunggu uminya sibuk bersembang, Teta main sendiri.

Budak ini tak tinggal FB nya...online je keje dia.

Kakak NB sedang melayan FB juga.

Ini aje gambar di Taman Rekreasi Ranchan, Serian. Gambar yang lain, kepala saya tak de, badan je yang nampak...hahaha bibik o bibik. Sebenarnya saya merancang hendak membawa mereka ke Taman Negara Bako tetapi dikhabarkan laut bergelora dan ombak besar membahayakan. Maka jadilah Serian destinasi bidan terjun.

Qaisara sedang menikmati kek-kek di Kedai Kek Lapis Dayang Salhah. Pengunjung boleh mencuba semua jenis kek yang ada sebelum membuat pilihan.

Di luar kedai kek tersebut mereka membeli ikan terubok masin pula. Saya tak sempat hendak membawa mereka ke Satok dan Waterfront kerana kesuntukan masa.

Inilah sebahagian kotak-kotak kek dan ikan terubuk masin. Apa yang menarik ialah masing-masing melukis simbol tersendiri untuk memudahkan pengecaman.

Saya terlupa dengan breakfast sehingga mereka ini terpaksa brunch di Tun Jugah Food Court. Kesian mereka kan....macam tak baik pula saya melayan tetamu.

Akhirnya saat perpisahan pun tiba. Mereka bertiga sibuk memeriksa beg untuk memastikan dokumen penting ada. Selamat berangkat pulang ......lain kali datang lagi. Right here waiting with open arms..insyaAllah kalau ada rezeki dan umur panjang kita bersua lagi.

Comments (1)

Za terima kasih banyak2 kerana menerima kehadiran kami semua. Rindu dengan suasana di sana, berebut2 mandi..berebut2 makan. Bilalah kita dapat berkumpul lagikan?