FACEBOOK : Menghulur Salam Di Alam Maya

Posted by Leeza | Posted in


"Usu, masuk facebook !" Acap kali anak-anak saudara menyuruh saya menyertai Facebook. Namun saya tidak berminat. Pernah saya membuka akaun Friendster tetapi tidak aktif. Begitu juga dengan Tagged . Saya suka melayan blog peribadi saya, belajar sedikit demi sedikit bagaimana berblogging.

"Za, kau takde facebook Za?" itu soalan yang ajukan oleh Kak NB suatu hari. "Apa benda facebook ni?" hahaha...canggih jawapan saya kepadanya. Dia gelak guling-guling. Bingung si Liza ni. Dia pun seperti biasa memberi ceramah percumanya ,apakah facebook itu.

Maka, bermulalah saya merangkak-rangkak membuka akaun facebook. Siap tanya dengan cara lurus nak pakai nama samaran ke atau nama sebenar. Kalau nak cari kawan lama, gunalah nama sebenar.

Jeng, jeng, jeng....ikan gonjeng . Facebook memainkan peranannya sekelip mata. Tetiba dunia saya dibuka seluasnya dan setiap yang menyapa adalah kawan-kawan lama. Tak cukup itu, si mak takde facebook, si anak digunakan untuk menyapa. Gembira teramat sangat sebab semua yang pernah hadir dalam hidup saya muncul kembali. Rasanya semua kawan-kawan saya. Adakah musuh saya masuk dalam kategori friends ? Rasanya tak ada sebab orang yang tidak sukakan saya akan melancarkan perang sebelum sempat saya hulurkan bunga. Apa susahkan...kalau tak sudi saya pun tak rugi. Jika kau sudi menyentuh hatiku aku kan selalu dekat denganmu. Suka lagu ni....lagu lama bukan lagu indie. ( Afi dan Nana...aunty akan belajar dengar lagu indie ni )

Antara SK HJ Kelali ,Semera sehingga USM,Penang...saya tidak melupakan SMK TUN ABG HJ OPENG sebab dunia Openg sungguh istimewa. Cikgu Ayub, Cikgu Yamin, Cikgu Masduki, Cikgu Mahmud, Cikgu Julaihi, Cikgu Rosini, Cikgu Jasmin , Madam Camelia, Cikgu Sossamah dan ramai lagi begitu dekat dengan hidup saya. Sayangnya tapak Openg lama telah tiada untuk kita selusuri jalan kenangan.

Siapakah jejaka di atas ini ? Dia adalah antara anak kecil yang selalu saya sayang dan saya ingati. Banyak kisah sebenarnya menyingkap kelahiran dia, dan saya adalah orang yang paling gembira bila papanya mengkhabarkan kelahiran dia sewaktu saya sedang menunggu keputusan STPM. Percaya atau tidak, saya masih menyimpan gambar-gambarnya semasa kecil. Bukan tidak pernah saya melayari maklumat tentangnya di internet, pernah namun saya tidak percaya itu adalah dia, anak saudara saya yang pendiam dan pemalu. Bumi bukankah berputar pada paksinya? 360 darjah dia berubah. Ketika hari ini saya menerima sms papanya tentang dia, saya terkejut amat sangat. Dalam hati berkata : Afi jadi pelakon ? Termenung sejenak, siapa yang dia warisi? Papa ke mamanya? Sesungguhnya saya banyak kehilangan peluang untuk melihat Afi membesar ,begitu juga dengan adik-adiknya. Dulu saya rajin tulis surat, bila dah meningkat umur malas pula saya menulis. Apa lagi penglibatan dia dalam dunia lakonan. Sekarang dah tahu, saya mengintai peluang untuk menyaksikan lakonannya. Dan seperti review novel yang saya baca , saya juga akan buat review drama lakonannya. Hanya dia....sebab dia anak saudara kesayangan saya. Saya mendoakan dia tidak larut seperti garam di lautan . Kalau boleh mahukan dia seperti ikan, isinya lemak manis biarpun berenang dalam lautan garam. Doa saya, Afi berjaya dalam hidup, tidak mengabaikan pelajarannya, bekerjaya profesyional dan seni ini biarlah sebagai sambilan sahaja. Semoga Afi tidak mengabaikan solatnya.....begitu juga dengan adik-adiknya , Nana dan Ami.

Inilah facebook...menemukan kembali yang terpisah jauh, mentautkan semula hati yang terlerai, menghimpunkan persahabatan ukhuwah .Pergunakan ia sebaiknya...jadikan medannya penyebar ilmu dan tazkirah . Saya terima setiap persahabatan lama dan baru yang dihulurkan....cuma bekas2 itu tidaklah diterima....tak mahu memercikkan kembali bara yang telah padam. Buka kamus baru edisi 2010..hahaha.

Comments (0)