Mengimbas kenangan lama

Posted by Leeza | Posted in


Beberapa hari ini saya merasa tidak sihat, rasa demam yang ditahan-tahan. (Kak NB pasti ketawa guling-guling sebab si Liza ini asyik demam sahaja.....kena dikahwinkan cepat katanya )Bersin beberapa kali saya minum air panas. Namun saya tak mampu menahan sakit kepala ini yang kian berdenyut semasa membaca novel "DOA BUAT SUAMIKU" kerana novel ini dedikasi untuk perempuan seperti saya , yang hidup menyendiri dan menghadapi banyak dugaan . Lantaran itu saya hentikan sebentar dan menyelongkar almari melihat album-album lama. Banyak kenangan di situ dan tentulah ada manis dan pahitnya.

Saya paparkan satu gambar dalam koleksi saya, gambar pelayaran bersama ELLA pada tahun 1995 dahulu. Ini adalah peminat ELLA yang berjaya dalam peraduan slogan ELLA USA termasuk saya. Nama saya tempat pertama pula tu. Hadiahnya percutian ini secara percuma namun hadiah sampingan yang dijanjikan tidak saya terima. Tak apalah....kenangan ini paling berharga. Ini pertemuan yang ke 3 dengan ELLA. Fuhh best sangat masa itu. Nekad saya ke Semenanjung demi percutian ini. Saya dapat melihat sendiri pelancaran album ELLA 8494 dan bagaimana dia diajukan dengan banyak soalan yang provokasi daripada wartawan. Antara rakan yang saya kenali di atas , Yusairi (sebelah kiri atas) saya jumpa secara tidak sengaja di KUCHING dua tahun lepas. Waktu itu , kapal TLDMnya berlabuh di Kuching . Terkejut sangat ...hehehe. Yang lain saya putus hubungan ( lost contact) sebab masing-masing malas nak berhubung. Namun saya doakan mereka semuanya sihat, bahagia dan sukses dengan kehidupan masing-masing termasuk ELLA. Saya memang meminati ELLA sejak sekolah lagi. Semua albumnya saya miliki,video dan Cd pun saya ada. Gambar-gambar dan poster dalam majalah saya buat koleksi skrap book. Saya meminati lagu-lagunya. Masa muda itu, bila saya ingat balik...saya gelak sendiri. Betapa brutal dan aktifnya saya mengejar artis. Sekarang saya kurang mengikuti perkembangannya tetapi lagu-lagunya tetap saya minati. Selain Ella, saya juga meminati Erra Fazira. Hahaha.... saya pun ada berjumpa dengan Erra Fazira, mengikuti konsertnya. Dan saya merupakan Naib Presiden Kelab Erra Fazira Sarawak. Presidennya Awang Ehsan ( Sibu ). Ketika Erra buat konsert di Sarawak, saya kumpulkan semua peminat Erra untuk menghadiri perjumpaan dengan Erra di Hilton Hotel. Erra belanja High Tea. Dia cantik tanpa mekap tebal. Hahaha sekarang sejak 9 tahun saya sudah letak jawatan sebab saya tidak lagi tinggal di bandar. Malas saya nak aktif dalam hal sebegini. Bagi peluang pada golongan muda pula. Golongan muda seperti Nuar contohnya. Kalau ada artis buat promosi dan perjumpaan ,pasti kesesakan berlaku. Maklum peminat ramai. Namun semasa pertama kali berjumpa Ella tahun 1993 dulu, saya sebenarnya nak keluar dari khalayak ramai itu namun tertolak ke bahagian hadapan sehingga mahu tak mahu saya terus sahaja jumpa ELLA dan bergambar serta minta tandatangan. Semasa di kapal Coral Princess pula , ketika makan ,Ella dan kak JOJIE terus duduk sebelah saya....aduhhh tak lalu saya nak makan sebab segan sangat. Hehehe...begitu juga bila jumpa Erra , dia terus tarik tangan saya ajak jalan bersama. Segan sangat-sangat.
Sekarang ini saya pun rapat dengan artis juga iaitu NB. Novelis prolifik no 1 . Dulu saya hanya menulis surat padanya sebab saya hanya sekali sekala ke cyber cafe buka internet. Oleh kerana 'SI PANJANG" yang jaga makmal komputer mengawal internet sekolah melebihi kawalan kementerian maka saya beli broadband sendiri. Malas saya nak guna komputer sekolah sebab banyak songehnya. Kalau ada pihak tertentu datang bertanya atau membuat pantauan saya dah sediakan 10 alasan dan semuanya menuju kepada SIPANJANG. Jangan sampai dia kena penampar saya sudah. ( sabar-sabar......urut dada sekejap.) NB banyak mengubah hidup saya....bukan sedikit ilmu yang saya dapat darinya. Membaca blognya banyak iktibar yang saya dapat.Terima kasih atas segalanya kak.

Ingat tak ini ? New adventures of Superman : Lois and Clark. Ini kenangan lama saya...siri TV yang paling saya minati. Sanggup saya rakamkan siri ini dalam video. Sehinggakan cikgu senior saya Cikgu Badar dan Cikgu Wan Rosmini sanggup tolong saya merakam siri ini bila saya tak dapat mengikutinya. Minat sangat dengan siri ini sebab saya suka mimik muka LOIS ( Teri Hatcher) dalam siri tersebut. Lakonannya dalam DESPERATE WIVES pun best. Sekarang ada siri superman baru : SMALLVILLE tetapi watak heroinnya tak mengancam. Siri Lois and Clark ini melucukan dan saya memang akan gelak jika melihat aksi Lois ketika dia marah , cemburu atau gabra. Kalaulah ada CD siri ini terjual saya pasti akan memilikinya. Bukan saya sahaja yang sukakan siri ini , ada kes seorang pelajar spm dari semenanjung yang sakit seminggu kerana 'miss' satu episod siri ini sehingga doktornya menasihati ibubapanya mencari episod itu sebagai penawar. Kisah ini pernah keluar dalam suratkhabar. Pagi itu kak Wan Rosmini bertanyakan saya tentang rakaman siri ini namun alhamdulilah sebab TV3 telah memberikan rakaman kepada pelajar ini. Jika rakaman milik saya, saya berikan....hehehe saya pula yang 'jatuh sakit'. keh3

Namun kenangan tetap tinggal kenangan. Syukurlah sebab saya tidak lalai dengan hidup saya hanya kerana minat sebegini. Malahan saya jadikan ia sebagai motivasi untuk teruskan hidup dengan lebih ceria dan positif. Ia juga membantu saya menghormati minat anak-anak buah saya. Terkadang saya pening kepala dengan gaya dan kecenderungan mereka, namun kenalah terima perubahan zaman.

Comments (0)