Biarkan aku menangis

Posted by Leeza | Posted in

Awal pagi saya dikejutkan dengan panggilan telefon yang saya tahu adalah nombor telefon bekas kekasih saya . Saya tidak lagi menyimpan nombornya tetapi saya ingat nombor yang hujung. Bila saya angkat, seorang perempuan marah-marah bertanya kenapa saya call sedangkan saya tak pernah call sesiapapun beberapa hari ini. Dia marah-marah dan mencarut sehingga saya akhirnya terus memutuskan talian dengan menjawab : sorry, wrong number. Saya amat sedih kerana begitu sekali seorang wanita mempertahankan haknya. Sedangkan dia tak perlu membuat begitupun kerana saya sudah lama redha dengan hakikat ketiadaan jodoh antara kami. Jika saya jahat, dia takkan mampu memiliki kebahagiaan dengan lelaki itu . Bukan jenis saya yang akan menjadi pihak ketiga dalam sesuatu hubungan. Biarlah saya menangis daripada melukai hati orang lain. Dalam hati saya membuat andaian mungkinkah dia sengaja mencetuskan rasa cemburu isterinya ? Dia tahu saya takkan berpaling kepadanya biarpun dia datang melutut sekalipun di hadapan saya. Dia sudah diberi pilihan dan dia memilih wanita itu. Bukankah saya bukan wanita terbaik untuknya? Jadi janganlah ganggu hidup saya lagi.

Saya rasanya sudah lama tidak menangis. Hari ini biarkan saya menangis sepuas-puasnya. Satu persatu masalah yang menimpa dan terpaksa saya selesaikan dengan secara aman akhirnya mengundang kesedihan dalam diri saya sendiri. Kenapalah saya harus menghadapi semua dugaan ini sendiri. Adakah mereka tahu apa yang bermain dalam minda saya? Adakah mereka tahu kebimbangan saya? Tidak sama sekali kerana manusia takkan mampu menlangkaui minda manusia lain melainkan saya meluahkan semuanya. Namun inilah kehidupan, saya harus bertarung seorang diri kerana tiada siapa yang dapat membantu. Biarkan aku menangis sekejap untuk beberapa detik ini . Esok bila fajar menyingsing, saya akan bangkit bersama sinar harapan untuk kembali teruskan perjalanan.

Comments (2)

sabar ye kak.. mungkin ada hikmah di sebalik apa yg terjadi. manusia memang mudah menjatuhkan hukuman tanpa menilai hujung pangkalya.. berdoa je kak moga akak dilindungi Allah selalu...

semoga akak kuat menghadapi semua dugaan!! take care kak!!!