To be a better person.

Posted by Leeza | Posted in

Tajuk saja dalam bahasa Inggeris....hehehe.Hari ini kan saya ada taklimat praktikum guru2 KPLI.Jam 6 saya bertolak dari rumah dan menggunakan feri ke seberang...nasib saya tak baik, mahu kecut perut saya sebab saya kena paling akhir dan paling tepi dekat hujung. Apa2 hal, risiko sendiri dan saya bukanlah pemandu yang mahir. Sikit lagi kena besi tepi feri sebab ruangnya memang sempit.Pagi yang sejuk dan aircond kereta tak mampu menghalang peluh dari menitis di dahi saya....Namun alhamdulilah....kereta saya selamat. Yessss...saya dah jadi lebih baik dari semalam.
Saya diberitahu yang setiap sekolah menghantar 3 orang sebuah sekolah untuk taklimat yakni, GB ,Guru Sains dan Guru BI.Saya tercangak2 mencari wajah boss saya tetapi sehingga jam 10....wajahnya tiada. Rasa marah juga sebab ini bermakna saya jadi 3 in 1 lagi....maknanya balik sekolah Khamis nanti kena bagi taklimat kepada Boss, PK I (kurikulum), PK KK (kokurikulum), PK HEM (hal ehwal murid) dan Guru BI. Huaaaaaa....malasnya nak ulang balik benda2 ni.

Bila dah seorang diri ,manalah saya ada teman untuk bersembang....saya duduk dengan Jurulatih Utama PEKA Sains, Cikgu Teo. Saya bersembang dengannya dan saya tahu memang dia pakar dalam Sains dan Matematik. Saya minta banyak bendanya dengannya termasuk semua image sains. Dan dia memang dipuji oleh para pensyarah sebab pandai membuat ulasan ketika mencerap guru2 praktikum. Jadi kesimpulannya, bagaimana kita nak menjadi lebih baik ?

1. Kita hendaklah muhasabah diri terlebih dahulu. Kita cari apa kekurangan kita..samaada zahir dan bathin.
2. Bila dah tahu kekurangan diri, maka berubahlah sedikit demi sedikit. Jangan terlalu drastik sebab drastik biasanya memungkinkan dua perkara : Berjaya atau gagal.
3.Bertekad dan berusaha. Cakap sahaja tanpa melakukan apa-apa umpama berangan....tiada hasil.
4. Belajar......untuk mengisi kekurangan diri.
5. Bertawakal dan sentiasa berdoa agar segala usaha direstuiNya.

Untuk menjadi guru pembimbing, saya harus bersiap sedia untuk memantapkan diri agar 2 orang pelatih praktikum saya menjadi produk yang cemerlang demi pendidikan masa depan.Saya dapati kumpulan praktikum tahun ini berkobar2 dengan latihan praktikum mereka...mereka terus berjumpa dengan guru pembimbing mereka. Dan lecturer mereka telah memberi gambaran tentang 2 guru pelatih saya....dan saya menemui formula yang sesuai untuk menentukan kelas yang harus mereka kendalikan nanti..bersesuaian dengan perwatakan dan kemahiran mereka. Dengan ini saya dapat gunakan serampang dua mata, membantu mereka menimba pengalaman dan membantu mengatasi masalah yang sedia ada di sekolah saya. Saya rasa pasal disiplin murid-murid, jika saya ada di dalam kelas mereka takkan berani 'membuli' guru2 praktikum ini.Esok.....saya akan melalui jalan yang panjang lagi...namun saya akan menggunakan jalan yang jauh.....bolehla mencuba skil 'merempit'.

Comments (1)

Za,
Kalau nak merempit jangan sampai maxima... biar lambat asal selamat.