Hari Ibu dan Hari Guru

Posted by Leeza | Posted in

Selamat menyambut hari ibu untuk semua ibu-ibu di dunia.Selamat hari ibu untuk ibuku Amoi bt Judin, 77 tahun. Saya ingin mengabadikan wajahnya di sini namun saya menghadapi kesulitan untuk memindahkan wajahnya dari telefon bimbit ke dalam komputer.Beliau ibu yang tabah,semua ibu memang terbaik di dunia.Teringat saya pada saat saya menangis apabila Mak Cik Milah memeluk skrin komputer sewaktu 'online' dengan anaknya Jasmine dalam novel SETIAP JUMAAT karya NORHAYATI BERAHIM. So, untuk ibu-ibu yang suka membaca harus ada novel ini sebab dedikasi untuk kasih ibu yang tiada sempadan. Pada mak saya, saya ceritakan kisah Jasmine dan Mak cik Milah....dan dia suka mendengarnya.Kalau kita tidak bercakap dengan ibu, dengan siapa lagi beliau bercakap? Terkadang cerita silamnya berulang-ulang diceritakan.Kita kenalah sabar kerana orang tua jiwanya sensitif. Saya pernah menulis cerpen 'Aku ,Ilusi dan Duniaku' tentang pengorbanan mak saya dan cerpen ini pernah disiarkan dalam majalah sekolah saya. Jika kita rasakan kita anak yang baik, kita hendaklah kenal ibu kita dengan sebaiknya. Contohnya makanan kegemarannya, apa kesukaannya dan apa yang dia tidak suka.Dan bagaimana dengan isteri-isteri yang menjadi ibu ? Alangkah bahagianya isteri-isteri yang menjadi ibu apabila suami kesayangan menghadiahkan sesuatu sebagai tanda penghargaan mereka. Si suami janganlah pula kedekut dalam menghargai isteri masing-masing.Anak-anak yang mengetahui pentingnya hari ibu akan berusaha menceriakan ibu masing-masing.

Saya tak mungkin menyambut hari ibu, namun saya akan menyambut hari guru tidak lama lagi.16 MEI adalah hari yang dinantikan.Tradisinya menyambut hari guru , ada perhimpunan, persembahan murid-murid, lagu hari guru, lagu wajib : Pendidik Bumi Kenyalang, program bertukar hadiah antara staf,hadiah murid-murid kepada guru-guru dan jamuan di kelas-kelas.Setiap tahun saya mendapat banyak hadiah hari guru sehingga penuh bonet dengan hadiah yang pelbagai.Terkadang kesian juga melihat murid-murid bersusah payah untuk gurunya.Apa yang lucunya apabila saya kembali ke rumah tengahari, ibu dan kawan-kawannya telah menunggu kedatangan saya. Begitu juga dengan anak-anak saudara saya. Tahu kenapa? Mereka suka melihat hadiah yang pelbagai,sehingga belum sempat saya membuka kasut, mereka telah mengadap hadiah saya .Macam budak-budak, mereka yang lebih 'excited' dari saya. Antara hadiah yang selalu saya terima ialah cenderahati, brooch, gelas, pinggan ,mug pelbagai bentuk, pen pelbagai warna dan sabun. Ada murid yang bagi gelas yang dia pakai di rumah, saya terima juga. Itu cara anak-anak menghargai gurunya.Saya masih simpan hadiah-hadiah mereka dengan baik.Sabun dan pen saya gunakan.Selamat hari guru untuk guru-guru saya, Cikgu Heng Joo Kim , Cikgu Camellia Pereira, Mr Joseph Pereira, Cikgu Bahluddin Salleh, Cikgu Jasmin Zailani, Cikgu Kamariah HJ Lett, Cikgu Maznah Kadri,Cikgu Mohd Yamin Mohd Yusoff, Cikgu Ayob Salleh, Cikgu Masduki Hj Komar, Cikgu Julaihi Udin , Cikgu Yusuf Hj Bolhassan, Ustaz Mohammed , Cikgu Johara Zen dan ramai lagi......segala jasamu tetap ku kenang. Terimakasih kerana mendidik saya sehingga saya berjaya menjadi cikgu.Apa yang pasti saya rindukan mereka terutama sekali cikgu Heng dan Cikgu Camellia. Mereka tetap ucapkan 'good morning' setiap pagi kepada saya.

Comments (1)

Assalamualaikum Liza,
Benar bahawa kasih Ibu kepada anaknya tak terbatas. Pengorbanan ibu jika dihitung takkan terbalas oleh seorang anak. Memang wajib ke atas kita sebagai anak untuk menghargai pengorbanan ibu yang sangat besar nilainya itu.