Takkan aku biarkan......

Posted by Leeza | Posted in

Pagi tadi awal my friend Madam T datang ke sekolah. So , "Morning, friend. How are you ? How about last night?"
"I'm fine ,thank you. But so bad i can't finish Yati's assignment. I need 3 more pages to go. "
"Why? What topic that you can't further on ?" Saya hentam sahaja bahasa inggeris saya bila bercakap dengan Madam T.
" I don't know why i am not finish it, it was 12 midnight and i want to sleep because my head so painful."Dia menjelaskan.
"It is okay. Don't give up. Only 3 more pages. Anything i can help you, maybe you want my ideas?"
Haahaha, memandai sahaja saya menawarkan pertolongan terhadap assignment dalam bahasa inggeris : EDUCATION TOURISM.
" Okay, boleh tak awak bagi cadangan tentang kebaikan dan keburukan promotion education?"
Yes, hati saya berdetak. Kalau dalam bahasa Malaysia, laju sahaja saya bagi idea sebab bahasa saya, senang untuk saya berkomunikasi. Saya berikan idea-idea tentang kebaikan dan keburukan. Berikan contoh-contohnya sekali.Barulah saya melihat keriangan pada wajahnya yang tadi lesu dan tidak bermaya. Apa yang dikesalkan assignment ini diberikan 'last minute' dan kami berdua memang tidak suka membuat sesuatu 'last minute'. Dia berikrar takkan sanggup lagi membuat assignment orang lain. Begitulah orang zaman sekarang , hendak belajar assignment upah orang lain buat. Saya sendiri pernah membuat assignment orang lain. RM250 satu assignment untuk 12 mukasurat. Teringat hal kami sendiri , sewaktu belajar dulu segalanya buat sendiri. Dan baru sebentar Madam T menghantar sms memberitahu yang assignment itu sudah siap dan sekarang dia hendak habiskan membaca novel NB Setiap Jumaat. Saya selalu menempelak dia 'cina murtad ' apabila dia begitu fasih membincangkan tentang agama dan budaya orang islam.

Ketika saya masuk kelas tahun 5, saya tertarik dengan kerenah anak-anak di kelas ini. Hari ini Mohd Zulfikar hadir dan saya dapati pelajarannya kian meningkat. Dia anak yang sangat nakal ,namun setelah saya naikkan tarafnya menjadi pengawas, dia berubah sikap.
"Nampaknya Fikar akan dapat no 2 penggal ini."
" Mana cikgu tahu ?" Irwan Aidy menyampuk.
" Cikgu tahulah. Mungkin Fikar dapat kalahkan awak,"
"Ohhh..." panjang Irwan mengeluh dengan senyuman sinisnya.
Saya terus bercakap dengan Zulfikar. " Fikar, awak berusaha lebih kuat lagi. Kalau awak dapat kalahkan Irwan hujung tahun nanti, cikgu bagi hadiah istimewa untuk awak. "
" Ye cikgu, saya janji akan berusaha lebih kuat," jawab Zulfikar dengan yakin.
" Oh cikgu..... takkan ku biarkan. Saya akan pastikan dia tak dapat mengatasi saya." Jawab si Irwan.
" Kalau cam tu , awak kenalah setiap hari belajar. Jangan leka, sebab kalau awak leka, senng je Fikar akan kalahkan awak."
"Mana cikgu tahu ?" Irwan bertanya lagi.
" Cikgu tahu sebab kematangan awak berdua berbeza. Dalam Sains, walaupun bahasa Inggeris awak lebih baik, tetapi Zulfikar matang mentaksir soalan."
Sepanjang dialog ini, 2 murid perempuan Mira dan Fain terdiam sahaja.
" Awak berdua, bila nak majukan diri? Asyik paras hidung je dapat ?" Saya menyergah kedua mereka. " Nanti kami usahakan cikgu,"
Beginilah cikgu-cikgu saya memprovok saya berpuluh tahun yang lalu. Dan saya menggunakan teknik yang sama untuk mengangkat anak-anak yang sederhana untuk lonjakan saujana.
Beberapa tahun ini memang teknik begini berjaya kerana saya mampu menggilap bintang yang datangnya dari lumpur. Malahan saya pernah ditanya apa yang saya gunakan apabila separuh dari kelas tahun 6 berjaya mendapat A dalam BM penulisan. Tahun itulah saya menemui ramai bintang yang dapat menulis karangan dengan gaya bahasa yang indah sehinggakan saya boleh meremang bulu roma ketika membaca intronya. Betapa rindunya saya hendak mengajar BM UPSR lagi tetapi keperluan menyebabkan saya terpaksa bertahan dengan Sains. InsyaAllah , tahun ini semestinya saya hendak mencapai target lebih dari 80 peratus.

Comments (1)

Salam Za,
Anda sungguh seorang guru yang berdedikasi. Diharap bimbingan anda akan lebih merangsang mereka untuk menjadi lebih komited terhadap pelajaran mereka.