Anak, kaulah racun kaulah penawar

Posted by Leeza | Posted in


Inilah ibu saya AMOI BT JUDIN. Hari ini beliau berada di rumah abang Dee di Kuching. Beliau tak mungkin mahu meninggalkan anak lelakinya yang baru keluar hospital selepas pembedahan kecil di kaki...terlalu kuat bekerja dan bermain badminton sehingga urat yang tegang terkoyak.Apabila beliau tiada, saya terpaksalah ambil alih tugas beliau di rumah untuk menguruskan 4 cucu lelakinya.Apa yang pasti sudah dua hari ini, pandai pulak budak-budak itu berdikari, ambil makanan dan minuman sendiri, cuci pakaian sendiri, basuh pinggan mangkuk dan bangun awal biarpun pada waktu cuti.....agaknya takutkan saya yang memang garang.Jadi saya hanya perlu masak dan pastikan ada makanan di dapur untuk mereka. Air kenalah buat sendiri....

Ini pula anak-anak abang Dee, Farah Nadwa dan Muhd Faris Danial.Farah kini melanjutkan pelajaran ke matrik di Labuan.Mengikut program awal, sepatutnya abah dan mamanya yang akan menghantar dia tetapi kemalangan yang abang Dee alami menyebabkan mamanya terpaksa minta tolong aunty KIKI menemani.Saya pula tak mampu nak bantu memandangkan minggu ini sekolah saya PKSR penggal pertama.Apa yang ingin saya nyatakan di sini ialah, terkadang mulut anak boleh jadi realiti.Danial ini biasanya tak petah bercakap kerana dia lebih suka dengan playstationnya.Namun sejak dia bersekolah, mulutnya semakin laser.Mungkin salah abahnya sendiri kerana tidak berehat menyebabkan kecederaannya. Seharian memeriksa ladang kelapa sawit, kemudian driving 3 jam dari Gedong ke Kuching, dia hanya beberapa minit berehat kemudian terus turun bermain badminton. Danial hanya berkata : Abah turun main lagi ke? Kalau abah patah kaki, macammana? Dan hanya kerana kata-kata ini, kemalangan abang menjadi satu ingatan buat Danial.Maybe selepas ini anak ini tidak akan bercakap sesuka hatinya lagi.
Mungkin saya tak pernah merasa menjadi ibu, iaitu mengandung dan melahirkan anak.Namun kehadiran Putri di atas ini bukan saja membuat saya merasa menjadi ibu tetapi juga menjadi seorang nenek.Ketika rakan-rakan saya di sekolah menceritakan hal anak-anak mereka . saya akan menyambung dengan cerita cucu saya ini. Hehehe....sehinggakan musuh ketat saya si Z selalu menyakat : Mudanya kau jadi nenek....Yang lelaki kat sekolah saya memang nakal2 dan saya yang selalu kena smash back.Biasa aaa semua lelaki memang macam tu.Setakat ini takde yang pendiam sebab saya dah ubah perangai mereka ini.Cuma cyborg je yang belum saya jinakkan lagi...susahla..sebab dia tak makan nasi..dia makan mikro chip komputer...wayar2 etc. Hehehe...dia lawat ke blog saya ni?I hope not.

Cutekan ?Inilah buah hati best friend saya....Baby Dania.Mamanya send 3 gambar dia untuk aunty Liza yang belum ada masa nak jenguk dia. huhuhuhu.Mamanya rakan sekampus saya, teman saya sewaktu cuti sebab kami berdua selalunya takkan ada di Sarawak setiap kali cuti sekolah. Buat plan pun mengejut.Namun selepas mamanya kahwin , saya hilang kawan berjalan....jadi sayapun membawa haluan sendiri sehingga mamanya selalu sms menyatakan rindu.Sekarang rakanku ini sudah bahagia....dan saya hanya mampu mendoakannya dari kejauhan. Bilalah saya akan ke rumahnya.Nantilah...one fine day saya akan ke sana untuk menemui Baby Dania.

Hakikatnya, siapapun kita biarpun kita bukan ibu, selagi kita bernama wanita sifat keibuan tetap ada dalam diri kita. Jadi kenapa ada kes buang anak,bunuh anak. dera anak dan sebagainya???Hentikanlah kerana anak-anak kecil ini perlukan kasih sayang .Biarlah anak-anak ini membesar dengan jiwa yang murni kerana suatu hari nanti selagi belum kiamat, merekalah yang akan membentuk dunia baru dan biarlah kemanusiaan dan aksih sayang itu belum mati.

Comments (1)

Kasih ibu sememangnya tiada bandingnya.

Kids nowadays, never appreciate the hardwork untill their parent gone. We should close to our parents, show them how much we love and appricate them.

May ALLAH grant our mothers high rank in Jannah (and fathers too)
amin.