Makna 'ngengat'

Posted by Leeza | Posted in

Berada di kalangan staf lelaki memang rasa malu ,sopan santun seorang perempuan dan adap tatatertib perlu dijaga.Namun aku tak tahu samada mereka menganggap aku wanita yang suka cakap lepas atau ntah apa-apa. Rakan-rakan sekerjaku memang nakal dalam percakapan dan terkadang perbuatan juga. 9 tahun aku mengajar di sekolah kuching, aku terbiasa menjaga tata bicaraku, bergurau secara sederhana, ketawa tidak melambung2 dan segalanya kena jaga sebab rakan-rakan sekerjaku adalah pelbagai bangsa. Oleh kerana jalan hidup masa kecilku penuh dengan ranjau dan buli, tebal dengan rasa rendah diri ....aku menjadi insan yang tidak ingin menoleh pada masa silam yang menyakitkan. Namun aku tetap aku, sifat nakalku selalu meronta-ronta .Di situ aku kuat mengusik rakan sekerjaku terutama boss aku.Dia MR SIMON JACOB sering membahasakan dirinya 'bapak' padaku.Setiap isnin akulah yang sering mentertawakannya kerana selalu lupa mewarna rambutnya sehingga MR VINCENT yang strict dan bermuka serius, boleh ketawa terbahak2....apara......kontrollah ketawa tu.Aku selalu jadi mangsa ketika meeting menjadi setiausaha mesyuarat dan sehabis meeting , kedua-dua tangan aku akan penuh dengan contengan pen merah. Nak tahu sapa punya kerja ?Tu la....paderi VINCENT.
Sekarang aku nak citer pasal 'ngengat' ni. Ngengat dalam bahasa Sarawak maknanya 'GATAL" or GEDIK. Hari ini sebaik aku habis kelas tahun 4, aku lihat staf lelaki ramai berkumpul dalam bilik guru.Haa...aku senyap2 masuk n pasang telinga.Aku tak pasti apa buah butirnya....namun ada kata ngengat.So seorang staf yang suka menyakat aku....bertanya padaku sapa ngengat, n adakah aku ngengat.Aku kata ngengat itu perlu....hehehhe riuh mereka ketawa.Aku tanya balik, kalau u all tak ngengat macamana u all nak kahwin n then dapat anak lagi.Takkan nak straight forward camtu je.Then aku ditanya so, kau lom kahwin kau tak ngengatlah ?Ehhh....aku cakap aku ngengat juga tapi belum ada lesen lagi. hahahaha.Untuk mereka aku tak perlu jaga tertib sebab mereka kenal siapa aku.Then bila tiba masa balik, aku tanyala kenapa tak balik lagi, masa dah cukuppun.Then Ustaz pun cakap : Kamek sik ngengat sebab itu tak nak balik dulu. Sapa balik awal nya ngengatlah. Dan aku cakap apa???? Secara spontan tanpa aku dapat tahan, aku bagitahu aku ngengat so aku nak balik awallah. Maybe ceritaku ini takkan difahami oleh rakan-rakan bloggerku. Kak NB maybe tak faham juga. Tapi NIK ,aku rasa dia faham.
Dan ceriaku berakhir dengan marah yang panjang bila aku balik rumah dan mendapati anak buah aku, Si LUQMAN ponteng sekolah lagi. Dalam seminggu dia cuma 2 hari ke sekolah.Dari aku mula matikan enjin kereta , buka kunci pintu rumah n angkut barang2ku, aku membebel tanpa henti. Geramnya aku...dan dia senyap2 melarikan diri. Hari ini aku ambil balik basikalnya dan ku kunci dalam bilik abangku. Kalau neneknya ada memang dia boleh cover, tapi no way untukku.Esok pagi aku akan pergi sekolah lewat untuk pastikannya ke sekolah. Penat aku bangun awal sediakan breakfast dan masak untuk lunch sekali sebab aku selalu balik lewat.Pasal pelajaran, aku takkan bertolak ansur.....kerana masa depan takkan ada jalan yang mudah.

Comments (2)

Salam za..
hehe.. ngengat. ini alar gago ni..bukan gago sibuk.. the other gago.
sik apa lar za.. kitak sik ngengat. layan pepuak lelaki ni mmg. Mun kitak layan lagi dorang gago..heheh. Kamek mupok dulu ya.. Mun nanggar kamek di ym.. kitak nyapa lar yer..

Yang akak tahu mengenai NGENGAT atau gegat - jenis serangga atau ulat yang suka menggigit kertas atau pakaian. Ngengat juga disebut pada ulat bulu, maka kebetulan itulah dikatakan gatal kot...

Biasalah cakap gurau-gurau dg teman sekerja. Adakalanya lepas-lepas guraunya. Tengok keadaan... betul tak?