Jalan-jalan cari barang.....

Posted by Leeza | Posted in


Cuti sekolah memang sinonim dengan majlis perkahwinan dan kenduri-kendara. Hari ini saya dengan geng bujang saya, Ct dan Nor memenuhi undangan kak Munah ...majlis perkahwinan anak saudaranya plus khatamal AL QURAN anak2 daranya Tina dan Tini. Cantik baju pengantin ,kaler oren.

Ini Ahmad Muslim anak sulung kak Munah, sedang mengikuti program ijazah pendidikan major maths di IPGM Miri. Lim merupakan anak murid saya, dari kecil saya melihatnya, menyakatnya yang kaki bangku tetapi saya paksa turun ke padang mewakili rumah sukan bermain bola sepak....dia yang terer Sains, tetapi saya rotan kerana tak dapat result bagus, dia yang penakut pada insect merbahaya ...sekarang sudah dewasa. Cepatnya masa berlalu....

Selesai makan kenduri.....sedap nasi kendurinya, kami terus pergi ke airport Kuching untuk mengambil tiket yang saya beli. Saya ingat macam dulu tiketnya tetapi sehelai kertas....huhuhu...sakainya saya.

Haluan seterusnya ialah ke pusat bandar. Cuaca panas menyebabkan kami bertiga asyik beli air minuman. Saya mencari beberapa barang, ubat mak saya dan sama-sama menyibuk dengan kaum Iban yang akan menyambut Gawai esok.Saya beli sandal lagi......sales. Perhentian terakhir kami ialah kedai-kedai nenek cina kami : Kedai Nek Point, Kedai Nek Kong, dan kedai Nek Wan. Hehehe ini istilah untuk tempat membeli belah kami yang tetap setiap bulan. Di sinilah saya terserempak dengan ramai kawan, anak-anak murid dan orang2 kampung.Yang melucukan hari ini ialah apabila si Ahmad murid tahun 1 yang merenggek meminta datuknya membeli sesuatu...menyebabkan orang tua itu memanggil nama saya di khalayak ramai. Dan Ahmad nampaknya tak berani mendesak datuknya lagi sebab saya dah gelengkan kepala padanya.Lucunya si Ahmad.....kebetulan dia anak kawan saya sendiri. Dan saya gelak habis bila melihat si Ghalib memakai seluar tenteng ( seluar yang sudah pendek).

Apabila sampai ke rumah dan jika tiada ke mana2, inilah PUTRI, cucu saya yang akan datang ke rumah menyibuk dengan baldi dan pelbagai jenis barang.Dia tengah sibuk dengan coklat bulat yang saya beri tetapi dia tak makan.....sebab memikirkan benda itu sekadar mainan....hahaha...

Comments (0)