Selamat Hari Guru

Posted by Leeza | Posted in


Inilah driver kami : Ustazah Norafidah, orang Kedah

Selamat menyambut hari guru 2009 : Guru pembina bangsa. Meskipun sakit gastrikku belum baik sepenuhnya, namun kerana janji aku turutkan juga untuk bersama 3 orang ustazah JQAF iaitu Fid, Shidah dan Ila ke Serikin, sempadan indonesia dan sarawak, tempat membeli-belah barangan yang jika ditawar harganya murah-murah. Sebelum itu aku tak henti-henti menerima sms hari guru dari rakan-rakanku seluruh Malaysia.
HINDARTY : Before 16th May, Before the battery dies, Before the operators get busy, Before the sms get jam. Let me be the first 2...wish you HAPPY TEACHERS DAY.
SAAT dan AIDA : Guru, dlm ajarnya ada harapan....Dalam tegurnya ada doa...Dalam marahnya ada sayang.... Dalam diam ada bijaksana.... Berbahagialah kerana anda seorang guru."SLMT HARI GURU".
SITI ZAWIYAH : Sekotak mancis,secawan madu,selaut kasih, seluas rindu,salam manis penuh syahdu, Pengakhir kata : SELAMAT HARI GURU.
Kak MAIMUNAH : GURU dianugerahkan Nur di wajahnya,kelembutan di hatinya,ketegasan pada didikannya,perawat kepada yang terluka ,penghibur kepada segala kesedihan,penderma kasih sayang yang tak bertepi,pendengar yang setia,perindu yang tak ada kesudahannya,pemberi yang tak pernah minta balasan dan pendoa yang tak pernah putus harapan. Begitulah hebatnya insan bergelar GURU.Selamat Hari Guru 2009.
Kak SUFFIAH : One tree can start a forest, one smile can start a friendship.One touch can show how much we care. One teacher can make your life worth living...Selamat hari Guru.God Bless you.
SYARIFAH RADIN : Some people have nice eyes,some have nice smiles and others have nice faces..... BUT!! You have all of them with a nice HEART. Happy teachers day Kak IZA.
EVYCE : The greatest of being a teacher is... we will always be called 'teacher' or 'cikgu' although we r suppose to be called "makcik" or "nenek". Happy teachers day to my beloved friend n teacher.
SERIA : Mak cakap CIKGU macam MAGGI, makanan masa susah. Ayah cakap CIKGU macam D'SEEKERS menakutkan, Atuk cakap CIKGU macam ASTRO, macam2 ada, tapi saya cakap CIKGU macam L'OREAL,kerana dirimu berharga! Selamat Hari Guru.
Macam-macam sms aku terima dan untuk rakan guru yang mengirimnya aku cuma balas : HAPPY TEACHERS DAY. Sebab....aku busy shopping di Serikin dan Waterfront Kuching. Sibuk memilih dan menawar harga barang2.



Dengan ustazah Zulzilawati juga guru JQAF, dia jadi tukang pilih barangan.

SI ILA tengah show off dengan senapang kayu manisnya. 3 ikat rm5. Ditanya untuk apa kulit kayu manis banyak2, dia cakap untuk buat sup lembu korban.....hehehehe agaknya semua lauk nak letak kulit kayu manis banyak2.Dalam beg plastik hitam tu, kain2 batik.



Di Waterfront Kuching , ada pameran kesenian dan kraftangan. Ini gasing Orang Kenyah. Si ILA dan FID hairan sebab bentuk gasing ini berlainan dan ketika melihat senyuman dan wajah cik Abang2 itu, aku cepat menarik mereka berdua, "nanti akak citer apa sebabnya". Takkanlah, tak perasan lagi bentuknya adalah metafora kepada apa????? Dan tentulah keduanya tergelak panjang....

Ini gasing CONCORD , maybe sebab ia laju macam CONCORD.

Dalam perjalanan pulang, kami melihat fenomena alam yang cantik iaitu kewujudan pelangi. Mengikut orang tua2 , kita tak boleh menuding dengan jari nanti kudung jari.....dan aku dengan ILA tersasul menuding ke arah pelangi tersebut. Si FID selamat sebab kedua tangannya memegang stereng kereta. Namun biarpun ceria ada kisah duka yang berlaku . Ustazah SHIDAH terpaksa terbang balik ke Kelantan sebab diberitahu ayahnya sakit tenat. Jauh kami berpatah balik untuknya mengambil barangannya, kemudian terus ke airport. Apakan daya semasa dia menunggu penerbangan dari KLIA ke KB jam 620 petang......jam 5 petang dia diberitahu yang ayahnya telah meninggal.......ALFATIHAH untuk arwah ayahnya.Inilah yang menjadi sebab FID dan ILA terbang balik ke Semenanjung setiap kali cuti, demi menghabiskan masa dengan ibubapa dan keluarga. Jadi...anak-anak yang jauh, pulanglah selalu menjenguk ibubapa kalian.
Dan.....penghujung senja aku berhenti di tepi jalan tempat sekumpulan remaja kampung J melepak....kerana aku melihat anak2 muridku yang terlibat dalam kes Zizi. Seorang darinya lalok. Hati aku menangis melihat perubahan mendadak mereka. Sewaktu kecil, alangkah cerianya mereka.Dan remaja yang waras itu dengan 2 kawannya melutut di depanku memohon maaf kerana memukul dan membelasah anak buahku. Mereka mengakuinya sebaik aku hanya bertanya dengan lembut : kenapa pukul anak buah cikgu? Aku tidak menyalahkan anak2 ini kerana mereka dan Zizi pada masa itu tidak waras, hati pula muda dan jiwa kacau. Mereka mengakui apa saja yang mereka lakukan....dan aku tahu duduk perkara sebenar.Apa yang menyentuh hatiku, biarpun jahat manapun anak2 ini mereka masih menghormati aku sebagai guru mereka. Malahan dalam hati aku pilu apabila semua mereka menyambut tanganku dan mencium sebagai tanda hormat.Aku hanya berpesan, jangan hentikan persekolahan mereka dan berubahlah. Aku sebenarnya kesal, di manakah ibubapa dan keluarga anak2 ini ? Memang perlakuan aku yang bercakap2 dengan anak2 ini mengundang kehairanan kereta yang lalu lalang, malahan ada yang berhenti bertanyakan aku apa hal....aku tahu mereka bimbang keselamatan aku.Budak yang lalok itu aku suruh rakannya hantar pulang ke rumah, dan suruh mandi......pesananku pada budak yang menunggang motosikal, jangan laju....pastikan dia tak jatuh. dan yang lain sebelum aku berlalu aku suruh pulang ke rumah masing2.
Dan apa yang aku lakukan pada ZIZI ? Aku mengamuk....dan dia aku suruh tidur di rumahku setiap malam dan memang, penampar dan pukulan sudah aku hadiahkan padanya....setelah apa yang aku usahakan tidak menjadi, aku tak mungkin melepaskannya lagi. No way......masa depan anak ini harus aku selamatkan sebelum dia jauh tersasar.

Comments (0)