Kehilangan ED.....

Posted by Leeza | Posted in

Hari ini, sakit untuk saya teruskan cerita ini kerana ia bertemankan airmata . Saya tidak mudah menangis namun sekali menangis, saya akan menangis tanpa henti....
Pagi tadi setelah mengambil NOR dari kampung Jemukan, kemudian CT dari Samarahan, kami terus bertolak ke SMK TUN ABG HJ OPENG. Bukannya saya lupa arah sekolah ini namun lokasinya telah berpindah sebaik saya menamatkan tingkatan 6 saya di sana.

Saya membawa bersama 50 biji karipap yang masih panas dan saya tempah dari CT untuk santapan guru-guru saya. Saya terus menemui cikgu saya yang pandai melukis , Cikgu Jasmin yang saya panggil Kak YIN or Kak MIN. Dia membawa saya menemui cikgu Hajjah Solwati, guru ekonomi saya. Hanya dia yang ada memandangkan guru2 saya ramai yang berpindah ke Semenanjung. 22tahun berlalu...rasanya saya tak mengenali cikgu Solwati lagi sebab wajahnya menyimpang dari bayangan saya....cikgu saya sangat cantik....tak seperti wanita berusia 52 tahun. Setelah soal jawab , dia terus mengisi borang rujukan saya untuk syarat program Master.

Selepas itu, Kak Min sibuk membawa cikgu Wahab menemui saya . Hehehe, marah cikgu saya itu kerana sangkanya saya tidak mahu menemuinya. Dan saya sempat berkirim salam dengan isterinya Kak Kamariah. Terkejut cikgu Solwati bila saya menyebut nama kak Kam...."awak kenal ke isterinya"...."Tentulah kenal cikgu, saya yang satukan mereka berdua. Dua pasangan saya satukan, dia dan kak Min". Pecah rahsia 22 tahun yang lalu. Cikgu Wati tak percaya dan dia bertanyakan cikgu Min. Hahaha...kak Min mengakui. Namun jauh disudut hati saya tertanya kenapa wajah kakakku ini mendung sangat.

Namun seakan Tuhan ingin menunjukkan sesuatu, saya ditakdirkan menemui dua adik perempuan kak Min di Wisma Satok ketika saya hendak bank in duit proses UPM. Setelah berbasa-basi, kak Maimon berkata " Pasti Liza tak tahu ni...." sambil memandang wajah kak Ding." ye lah....ah Za tahu ke citer ED ?"
" Tahu, kan ED belajar di UNITAR ?" Mereka berdua berpandangan..." Kenapa kak, ada sesuatu ke yang kamek sik tahu ?"
" ED dah meninggal...."
" Hah????? ED ????" Saya terus menangis waktu itu. Rupanya ED meninggal 3 julai tahun lepas. Hampir setahun dan saya baru mengetahuinya. Arwah meninggal kena langgar ketika dia keluar rumah menunggang motosikal.
" Kenapa kak MIN tak bagi tahu ?Kan saya selalu call dia dan baru beberapa minit saya menemuinya,"
"Mungkin dia tak sampai hati nak bagitahu Liza...."
Dan saya tidak bermaya lagi....saya menangis ketika mengekori Nor dan CT membeli hadiah hari guru. Pulangnya kami, CT dan NOR yang bergilir driving.

Petangnya, saya call Kak Min setelah pasti masa kerjanya sudah tamat. Saya bertanyakannya kenapa tak bagi tahu saya tentang ED. Saya sendiri akui saya tak terlintas nak tanya pasal ED. Dia kata dia selalu rasa nak bagitahu pasal ED pada saya tapi tidak terluahkan. Dia tunggu saya bertanyakan ED tadi tapi saya sibuk sebab ramai guru yang keluar bertanyakan saya dan sibuk menyakat saya.22 tahun yang lalu, saya yang menyatukan cinta mama dan abahnya. Kehadiran ED memang kami tunggukan kerana mamanya pengidap sakit jantung. 22 tahun yang lalu saya yang selalu menemani kak Min , memastikan dia sentiasa sihat, memastikan dia ceria dan saya juga yang selalu membantunya di library. Dia juga yang membantu membetulkan lukisan saya sehingga cikgu Julaihi mengesyaki bukan saya yang melukis.Dia berikan saya tuisyen melukis percuma.Kini permata hatinya telah tiada. Kami sama-sama menangis mengenangkan arwah ED.
"Liza, Arwah tetap ada....dia tetap masih ada..." Saya menangis mendengar rintihan seorang ibu yang kehilangan anak tunggalnya.
" Akak...jangan lupa beritahu saya bila buat tahlil arwah,"
"Okay..minta no ?" terkedu saya..rupa-rupanya saya tak pernah berikan no telefon saya padanya." Kamek sik bagi no pada kitak kah ?" Setelah dia mencatat no telefon saya ," no ED pun 014..., Akak masih simpan nombornya,"

Bulan Julai....3 bulan setelah arwah kakak saya meninggal. Seakan waktu itu keluarga kami masih berkabung lagi. Jauh di sudut hati, saya menyesal sebab menyepikan diri. Alasan saya, saya tak ingin menganggunya. Dulu saya suka mengusik arwah ED, sehingga kak Min bising "macam budak2". Saya berjanji akan selalu menghubunginya....biarlah saya luangkan masa untuknya . Saya tahu dia sayangkan saya....

Comments (1)

Setiap manusia itu Allah kurniakan kegembiraan dan kesedihan yang Allah uji utk tarbiah kita.