Belasah kerana dendam ?

Posted by Leeza | Posted in

Hari ini aku memang amat sibuk. Giliran paper aku diuji hari ini, tahun 3, 4,5 dan 6.Paling penat bila aku terpaksa menjaga dua kelas serentak kerana cikgunya hilang entah di mana.Marah juga aku dengan si 'gemuk' tu.Sakit kaki aku bersenam jalan dari hujung ke hujung.Terkadang mengintai dari celah tingkap.Alhamdulilah tahun 5 baik-baik, tekun je jawab soalan. Tahun 4 tu yang masalahnya, pendekar banyak.Sebelum balik ,aku kena pula awasi murid-muridku meminjam buku perpustakaan. Nasib baik ada pengawas yang tahu buat kerja.Murid-muridpun berdisiplin dan tahu menyusun buku di rak.Jadi lewatlah aku balik dari orang lain.Sepanjang jalan aku pasang lagu lama, 'KNIFE'

Dan memang kena 'knife' pun bila dapat berita : anak buah aku si Azizi kena tahan polis.Hah....aku tengok muka kakak sulung aku gendung si PUTRI yang menangis nak minta hantar pada aku, masam mencuka.Aku malas nak emosional dulu, lagi tengah lapar dan penat. Aku bawa dulu beras dan makanan yang aku sempat beli di kedai ke dapur dan bawa semua beg2 aku ke dalam bilik. Lepas tu aku terus ambik Putri dari dukungan neneknya dan melayan dia sekejap. Diakan demam kelmarin dan belum sihat sepenuhnya. Manja dia ni dengan aku.Sebab itulah aku rajin layan dia. Aku tengok mak dah duduk terjelepok di kerusi antiknya.Mesti dia lemah dengar berita si Zizi.Resolusi aku, biarlah bapanya berurusan dengan polis di balai.Walau si bapa dah 'palau cinto', aku malas nak ambik tanggungjawab dia 100%. Cukuplah aku bagi makan anak2nya dan pantau agar mereka tidak jauh sesatnya.

Tepat jam 3, Zizi pulang tanpa dihantar oleh bapanya. Dia menumpang orang lain.So, aku panggillah dia dari rumahnya. Mak dah mencuit aku : janganlah marah dia lagi. Huhh! nenek ni kadang-kadang spoil cucu la.Si Putri biarpun kecil, aku marah kalau dia melampau...kena ingatkan dia apa yang tidak boleh dilakukan.Then, aku tanya Zizi. "Apa citernya?" Dia cerita :Kamek tido di asrama. Tetiba je kena pukul dengan kayu dan di sepak terajang. Kamek pengsan sekejap. Bila kamek sedar, mereka pukul lagi. Kamek angkat dan lari jumpa cikgu.Cikgu bawa kamek pergi balai untuk buat laporan.
Okay....aku marah pasal part "tido di asrama" . Haa...dia ponteng la tu sebab dia budak harian.Aku cakap, kenapa tak sekolah ?Dia diam. Aku dah tuding jari telunjuk ke mukanya....inilah balasan kau tipu semua orang. kau tipu dan mungkir janji dengan usu. Sapa pukul kamu ?
"Tak tahu su, ramai mereka tu. Ada budak kampung J juga."
"Kampung J? Siapa? Semua budak kampung J yang sekolah di situ, anak murid usu.Kamu cam muka?"
Dia mengangguk. Dan ketika aku tanya apa sebabnya , dia jawab tidak tahu kenapa.
"Kamu berhutang?" geleng kepala.
"Kamu pernah gaduh dengan mereka?" geleng lagi.
"Kamu kacau girlfriend orang?" Pun dia geleng kepala.
So, petangnya aku suruh mak urut cucunya dan bagi dia makan panadol sebab memang nampak mukanya pucat. Aku takut kepalanya yang kena belasah itu ada kesan lain. Kalau perlu aku kena bawa dia ke hospital untuk xray.
Jadi, kes ini sudah jadi kes polis.Jika tertangkap budak-budak itu tentulah ada kesan yang lebih teruk lagi.Aku tidak menyokong Zizi, namun aku nak siasat sendiri esok. Jadi pagi esok aku akan minta kebenaran dari boss aku untuk bawa zizi ke sekolahnya , selesaikan hal ini. Aku tak mahu anak2 buah aku kena kacau lagi terutama oleh anak2 muridku sendiri. Berdepan dengan budak yang samseng perlukan strategi, bukan dengan kekerasan. Esok aku akan jumpa pengetua dengan Zizi dan jika diizinkan aku nak bawa dia ke kelas-kelas untuk cam muka budak-budak itu. Aku nak tengok siapa murid-murid aku yang terlibat.Jika dari tingkatan 5 hingga 1, semuanya pernah aku ajar.Aku nak tanya budak-budak itu ,apa sebab mereka belasah Zizi.Jikalau Zizi tidak mampu melarikan diri, sudah tentu nyawanya melayang.Sejahat diapun, dia anak buah aku.Dan jika pengetua tidak izinkan, aku mempunyai sumber yang ramai untuk siasat. Sebab dalam beratus anak muridku tentunya ramai juga yang tahu dan sampaikan maklumat padaku.Aku yakin sebab aku guru yang baik, yang disayangi oleh mereka. Mungkin mereka tidak tahu Zizi itu anak buah aku sebab aku memang tidak menonjolkan diri dengan mereka.Aku tuntut atas nama budi , ilmu dan kasih sayang aku sebagai guru mereka untuk tidak menganggu anak-anak buah aku .Jika tidak aku takkan berdiam diri dan akan buat dakwaan mahkamah.
Pasal Zizi yang menipu dan ponteng, aku tanya dia. nak sekolah lagi ke atau berhenti. Terkedu aku bila dia kata, tak mahu sekolah lagi sedangkan SPM hanya beberapa bulan lagi. Hati aku menjerit dengan rasa kecewa.Dia nak ikut abangnya bekerja di kilang sabut.dan si abang pulak bila dengar cerita ini, terus naik angin dan hendak mengamuk di kampung J. Dia lupa yang aku guru di kampung J.Jika begini terpaksalah aku mohon ke sekolah lain dan jika nyawa aku pula terancam....tentunya aku akan dipindahkan. Tuhanku.....apakah ini harus terjadi pada keluargaku ? Beberapa tahun yang lalu ,keluargaku dihormati dan disegani kerana kami adik beradik menempa sejarah dalam akademik.Namun kini juga menempa sejarah yang hitam.
Benar kata orang tua : anak tanpa ibu memang akan bercelaru. Jika tiada bapa, anak boleh bertahan.

Comments (1)

Assalamulaikum Za,

Zizi sepatutnya bersyukur kerana mempunyai seorang ibu saudara yang sabar, kuat semangat, dan ketabahan hati dalam menghadapi dugaan.

Semoga Allah kuatkan semangat kamu dalam mengharungi dugaan dan cabaran ini dan menemukan kesejahteraan bersama keluarga.