Jangan peningkan kepala.....

Posted by Leeza | Posted in


Cuba teka berapa harga sepasang sandal di atas? Perempuan dengan kasutnya adalah sinonim. Semua perempuan suka shopping. Lelaki paling bingung kalau perempuannya hobi bershopping kerana itu maknanya poket mereka akan kempis. Namun 'demi cintaku padamu. ku korbankan jawa dan raga.....' maka kemahuan wanita kesayangan dituruti.



Fuhhh..lega rasanya bila hari ini hari terakhir taklimat praktikum di IPGM. Ertinya saya tak perlu bertolak jam 6 pagi dan balik jam 6 petang. Saya tak jadi menggunakan jalan darat kerana hujan lebat....mata saya rabun jauh....Inilah permandangan sungai Samarahan yang sempat saya rakamkan dalam feri.

Apabila tamat sahaja taklimat jam 12 30 tengahari, saya menelefon abang saya Sabri di kampung Meranek untuk mengajaknya berjalan-jalan. Kebetulan dia kerja malam. Jadi saya terus mengangkut ke dua cucu saya, Aidit (4 tahun) dan Eujin (6 tahun) serta abang dan isteri . Dua lagi cucu saya, Syed dan Aimi terpaksa ke sekolah fardhu ain...kesian juga si Syed sebab dia yang selalu call mengajak nek su nya bz memanjang ini berjalan-jalan. Saya tak berani nak berjanji dengan budak-budak sebab mereka ini kalau kecewa tak baik untuk perkembangan emosi kanak-kanak.

Justeru itu, kami pergi shopping ....dan saya menyambar 2 pasang sandal di atas...harganya tentu kak NB kata saya cheapskate lagi..hehehe . Harganya bukan rm 50 tetapi rm5....sahaja. Tak percaya????? Kakak ipar saya memborong 3 pasang. Saya gelihati dengan lagu yang di mainkan oleh kedai tersebut : lupakan cinta kita.....aku tahu kau ada orang lain....pulangkan seliparku....dan aku akan pulangkan seliparmu....yang tidak cantik itu. aku tahu saiz bramu....L..dan bukan M Nasir.....
Begitulah antara liriknya...hahahaha....saya dan kakak ipar berpandangan ,gelihati. dan dalam kereta, si EUJIN dan Aidit menyanyikan lagu itu...uwaaaahahaha.Cepatnya kanak-kanak menghafal lagu. Saya harap kasut ini tidak membuat saya terjatuh lagi seperti tahun lepas....sedikit lagi saya tergolek jatuh ke bawah. Sekolah kami masih sekolah bertiang kayu, bertitian kayu berlian (kayu yang paling keras).Kalau hujan , memang sangat licin. Jangan nak 'ngegeh' pakai kasut bertumit tinggi dan halus...gerenti tumit kasut anda patah dek lubang titian yang jarang.

Tapi saya tak seronok lagi berjalan apabila menerima call dari kakak di kampung....ada 3 missed call. Saya call balik namun tiada jawapan. Saya risaukan mak saya....ada sesuatu ke berlaku?Jadi saya terus balik dengan lajunya dalam hujan yang lebat. Sampai di Asajaya , kelihatan ada kemalangan berlaku.....saya tak mahu berhenti sebab jantung saya dah berdegup keras kerisauan. Namun bila sampai , saya terus masuk rumah dan alhamdulilah mak saya okay sahaja. Saya terus bertanyakan kakak ,kenapa tak jawab telefon....marah saya dengan kakak.




Bila dah habis taklimat ertinya bersedia untuk keesokan harinya. Inilah keadaan katil saya...hehehe berselerak.Tak malu wehhhh. Peduli apa saya, inilah keadaan katil saya malam ini.Bagi orang yang dah jadi bini, katilnya mana ada masa nak berselerak....wangiiiii saja..kecualilah....after project tambah populasi rakyat Malaysia.( Jangan marah geng..) Banyak kerja nak dibuat. Saya dah siapkan laporan dan agenda untuk 2 taklimat esok. Namun saya tak pasti sebab esok adalah sambutan hari guru peringkat sekolah....lagupun saya tak hafal ni. Kawan blogger saya Nik Fauziah dengan entrynya pasal usia.....mengingatkan kita pada usia yang meningkat...dan kematian yang makin dekat. Semakin tua kita, semakin senior dan veteran kita ertinya beban dan tanggungjawab terhadap kerja semakin bertambah. Jadi buat apa peningkan kepala....buatlah semampu anda dan rancang perjalanan hidup anda.Tak peduli usia makin tua, saya tetap menggemari kerepek sebagai peneman semasa buat kerja....tapi keropok saya kerepek rumpai laut....masih mementingkan soal kesihatan.

Comments (0)