Berhenti Sekolah ????

Posted by Leeza | Posted in

Pagi tadi seperti rancangan ,aku ke sekolah Zizi untuk berjumpa dengan pihak sekolah. Awal pagi lagi Zizi dah bersedia menunggu aku berkemas. Aku bawanya ke sekolah J untuk memberitahu boss aku. Dan aku bersyukur sebab boss aku amat memahami. Kebetulan memang kelas aku sentiasa bermula jam 930 pagi.Sempat aku singgah ke gerai kak Anim membeli kuih donatnya yang sedap untuk mak.Dan aku diberitahu oleh kak Anim siapa yang memukul anak buahku itu. Sah memang budak itu bermasalah sejak kecil lagi.
Sesampai di sekolah aku berjumpa dengan PKHEM ,guru disiplin dan guru kelasnya. Aku meminta penjelasan lanjut daripada mereka tentang Azizi. Mereka ternyata mempertahankan tindakan kumpulan itu sebab mungkin kerana mereka takut dengan gangterisme tersebut. Apa yang aku faham ialah punca Zizi dibelasah kerana dia berkawan dengan sekumpulan cina yang ada kes dengan kumpulan tersebut.Mereka dengan sinis memperli Zizi kerana dia suka berkawan dengan budak-budak cina. Aku bersuara : saya bukannya nak menyokong zizi, cikgu. Tetapi hakikatnya kampung kami memang hubungan cina dan melayu rapat sebab kami berjiran.Ternyata ada sikap perkauman di sini. Sensitif sangat.Kawan rapat aku ialah AhCin dan AhLing.Malahan Ah Cin menghantar anak2nya tusyen Bahasa Melayu denganku. Dan aku menahan sabar apabila diberi cadangan untuk Zizi berhenti sekolah. Aku diberikan borang tersebut.Aku memohon agar Zizi diberi peluang untuk berfikir dan dia diberi cuti selama seminggu. Kira macam digantung sekolah.
Dalam kereta berulang kali aku tanya keputusannya dan dia tekad nak berhenti sekolah. Nenek, abangnya, ayahnya dan kakak sulung aku setuju dengan keputusan ini. Aku???? Aku terasa nak menangis sebab terbayang wajah sayu arwah kakak aku, ibu Zizi.Anak ini sejak kecil tak pernah buat perangai. Dimarah macamanapun, dia diam saja.Aku teringat semalam ketika hujan lebat, dan aku waktu itu di kelas...aku seakan tercium bau mayat. Seakan sepintas lalu dan ingatanku terbayang arwah kakak aku. Hati aku berkata seakan dia memohon sesuatu dariku. Mungkinkah aku akan bersetuju membenarkan dia berhenti sekolah ? Dan dengan fikiran yang keliru, aku terapit jariku di pintu kereta.
Di sekolah, aku bertanya pendapat semua rakan-rakan guruku. Mereka kesal dengan pihak sekolah menengah yang mencadangkan agar murid bermasalah berhenti sekolah. Mereka suruh aku pujuk zizi agar teruskan persekolahan yang hanya beberapa bulan saja lagi.Namun aku risau, andai Zizi akan jadi lebih teruk lagi. Jadi, keputusan yang ada di kepalaku ialah, berhenti sekolah, siang bekerja dan malam belajar denganku untuk dia menduduki SPM hujung tahun nanti. Ertinya.....aku perlu berkorban masa-masa ku untuknya.Dan aku perlu belajar SPM sama.
Balik dari sekolah aku pergi ke Kuching menemani kawanku Si Hajjah Aida. Kawan ini terkadang kejam juga.....ada ke patut dia tak fikir aku yang sejak pagi tak makan dan minum ? Dah la aku ni ada gastrik. Jadi aku cuma sempat sambar roti dan air mineral.Itupun gastrik aku dah attack sebab aku stress dan bingung.Semasa dia urus hal dirinya sendiri, aku pergi merayau di Wisma satok tengok kasut dan sandal. Sayangnya kasut yang aku berkenan tak ada saiz 6 lagi. huhuhu. Namun kalau adapun aku takkan beli kerana muka masam pekerjanya.Aku yang dah sedia ada problem takkan nak tengok muka masam lagi ? So, aku masuk kedai sebelah dan ternyata aku dapat sandal yang aku berkenan sangat. Harganya rm 29.90. Murahkan ???? Haah aku 'cheapskate', kak NB.Esok aku pakai untuk pergi ke Serikin, sempadan indonesia dan sarawak.Esokkan Hari Guru ? Ada sesuatu yang aku tengah fikir sekarang, apply kenaikan pangkat ke DG44 datelinenya 20Mei......banyak yang perlu aku fikirkan namun aku terkedu apabila Evyce rakanku di KL memberitahu bahawa 'kita tak boleh selamanya berada di sekolah rendah sebab DG44 tiada di sekolah rendah.'Bertambah lagi dengan nasihat si Fadhly member sekampus dulu. Hendak tak hendak kena juga memohon kenaikan pangkat. Biarlah aku habiskan cutiku esok bersama rakan-rakan 'single' ....kami bertolak selepas subuh.

Comments (1)

Pertama sekali akak ingin mengucapkan selamat menyambut hari guru.

Kasihan Zizi, harap-harap beliau dapat menyambungkan persekolahannya. SPM tidak berapa lama lagi. Banyak lagi subjek yang perlu dipelajari olehnya.

Kenapa pihak sekolah begitu mudah membuat keputusan memberhentikan murid bermasalah? Ini bukan cara terbaik untuk mengurangkan masalah sosial.