Malunya saya.........

Posted by Leeza | Posted in


Inilah perkhidmatan feri yang menghubungkan Kota samarahan dengan daerah asajaya dan sadongjaya. Hari ini perkhidmatannya bermula jam 430 pagi hingga 830 pagi dan sebelah petangnya jam 230 petang hingga 730 petang.Gambar ini saya rakamkan dalam kereta ketika menunggu feri, ertinya saya berada di hadapan sekali.

Saya ingatkan feri ini menggunakan laluan sebelah tetapi rupanya depan ini. Saya nak undur kereta dihadang oleh motosikal dan kereta di belakang. Sementara di seberang kanan pula penuh dengan motosikal, saya tawakal sahaja mudah-mudahan kenderaan yang besar dapat melalui kanan saya dengan baik.

Inilah permandangan dalam feri. Kumpulan bermotosikal memenuhi separuh dari kereta.Keadaan ini normal semasa awal pagi dan petang, masa orang pergi dan balik kerja.Feri ini boleh memuatkan lebih kurang 12 buah kereta dengan 3 lorongnya. Sewa dikenakan ialah rm1. Selain feri kita boleh gunakan jalan darat yang jauh memakan masa 30 minit untuk sampai ke simpang jalan feri.

Apa kaitan dengan tajuk ??? Pagi tadi saya menghadiri mesyuarat perlaksanaan dan penyelarasan PEKA ( penilaian amali Sains )UPSR sebagai ketua pentaksir sekolah di Pejabat Pelajaran Samarahan. Saya terlewat sampai ke pejabat kerana terpaksa mengambil kawan yang menumpang kereta saya dan menunggu feri. Menyesal pulak saya tidak menggunakan feri. Sesampai di pejabat, apa yang saya bimbangkan menjadi kenyataan apabila tiada tempat parking kereta....huhuhu. Nasib baik Pak Guard tolong saya dan dia menyuruh saya parking kereta di tepi gate masuk. (Lupa saya ambik gambar ) Saya terus rushing ke bilik mesyuarat...bimbang juga kalau2 kena marah.Masa melapor 800 pagi tapi saya tiba 815 pagi. Nasib baik seorang member dah 'reserved' sebuah kerusi untuk saya. Baru je duduk dan berbasa-basi dengan member, seorang pekerja membawa kertas ...biasanya suruh alih kereta. Dan alangkah malunya saya kereta saya QAE1411 diumumkan. Hehehe....member2 semua bising dan ketawa. Saya keluarlah dan saya risau...kalau takde tempat parking , mahu saya balik terus. Namun Pak cik Guard itu dengan senyuman minta saya alihkan kereta ke dalam tempat parking yang hanya khas untuk staf-staf pejabat pelajaran.....kira speciallah.Lega rasa hati saya.

Itulah masalahnya apabila bangunan pejabat tiada kemudahan parking kereta. Biasanya kalau saya ada kursus atau mesyuarat saya minta abang saya di UNIMAS hantar saya dan dia bawa balik kereta....dan time habis mesyuarat dia boleh ambil saya. Kemudian masa rehat kami disajikan dengan bubur nasi dan karipap. Saya tanpa sedar berkata : Masa kecik makan bubur, dah tua camni pun makan bubur... Berderai ketawa kumpulan guru lelaki yang duduk berhampiran....merah muka Wellington dan gengnya.....sampai mereka tak larat nak makan lagi. Sakit bahu saya kena tepuk member....agaknya boleh tercium bubur saya kalau tak awas. Malu lagi saya.....kenapalah mulut ni uncontrollable.

Kemudian semasa sesi mesyuarat,...ketika pembentangan nak buat carta organisasi ajk PEKA... saya mengajukan soalan begini : Cikgu , bagaimana dengan keadaan orang yang dia jadi boss PEKA, dia juga kuli..... Penceramah blurr sebab dia tak faham. Saya terangkan keadaan saya yang jadi Ketua Pentaksir Sekolah, Pentaksir sekolah untuk 3,4,5,6 dan juga ketua panitia sains. Tentulah tak cantik carta saya sebab semuanya nama saya sendiri sahaja.Wellington dan membernya dah berdekah ketawa....hehehehe....kamu ni Well sejak dulu suka ketawakan aku.

Semua pening masa akhir sebab menyedari bahawa banyak tugasan menanti.Banyak fail kena siapkan dan banyak perkara kena buat sebelum 31 Julai. Saya sendiri sempat telan panadol kerana sakit kepala berada dalam bilik yang pengap, panas dan kuasa aircondnya tidak mencukupi. Jika tidak ,bagaimana saya nak driving pulang ? Tambahan kawan saya tidak pandai memandu. Namun syukur dia ada kerana kami sepanjang jalan bersembang masa sekolah kami dulu....tidaklah saya mengantuk.Dan esok...... saya terpaksa melalui jalan yang sama sendirian.,, tetapi kali ini tiada masalah tempat parking kerana lokasi taklimat saya ialah IPGM Tun Abdul Razak Samarahan.

Comments (0)