TART NENAS

Posted by Leeza | Posted in

Biasanya biskut tart nenas hanya didapati pada musim perayaan sahaja. Saya pula penggemar tart nenas yang tegar. Kalau tak dapat tart nenas, saya selalu mencari biskut nenas. Biskut nenas yang biasa dijual terlalu manis rasanya. Semasa Kak Norhayati Berahim membuat biskut Tart Nenas untuk diberikan kepada jiran-jirannya yang berbangsa cina, saya sangat terliur. Persis mengidam yang sangat kronik....hahahaha. Melampau sungguh saya ini. Ada ke patut minta Kak NB kirimkan tart nenas. Sedangkan , tart itu tak boleh diposkan kerana ia akan hancur. Rezeki saya , bila saya ke KL saya mendapati ada tart nenas di atas meja makan Kak NB. Apa lagi, saya makanlah puas-puas....sarapanpun saya makan tart nenas. Sedap sungguh hasil tangan Kak NB. Ha...itu yang mahal sangat , sebab kak Norhayati Berahim , my idola yang buat. Alhamdulilah...syukur pada Allah yang membolehkan hasrat saya tercapai.

Dipendekkan cerita sebelum itu saya telah mendapat tart nenas daripada Malaysiawati, kawan lama saya. Tak malu sungguh meminta-minta. Saya memesan lagi tart nenasnya, dan ia bertahan cuma 2-3 hari sahaja. Akhirnya saya tak tahan....maka saya berusaha menyingsing lengan , membuat sendiri tart nenas tersebut. Saya mendapat resipinya daripada kak NB sendiri. Jemnya saya beli dari kedai kek. Sekilo RM9.90.

Tart Nenas cubaan pertama
Bahan-bahannya :
 sebuku buttercup
3 mangkuk tepung
sebiji telur
jem nenas

Cara-cara membuatnya:
Jem nenas : parut nenas dan tapis airnya. Kemudian nenas tadi dimasak dengan gula atas api yang perlahan hingga keras.

Pastri :
Gaul butter, tepung dan telur sehingga membentuk doh. Jika keras tambah butter. Kemudian canai dan bentukkan mengikut acuan yang disukai.Bila dah siap letakkan jem tadi di atasnya dan bakar sehingga masak. Jem itu kena digentel bulat-bulat supaya cantik dan tidak comot macam tart nenas saya . Maklum tak suka melekit dan gunakan sudu teh...hehehe. 


Apa yang pasti , hingga kini saya menyukai resipi kak NB sebab ia tidak terlampau manis dan mudah. Selagi jem sekilo itu belum habis selagi itu saya akan terus membuatnya. Alhamdulilah cubaan pertama ini ramai yang dapat merasa , anak saudara saya Azim yang balik asrama , Putri, Haziq dan Harith yang balik dari Sarikei juga mendapatnya. Terimakasih kak NB sebab membuat saya rajin ke dapur dan berani mencuba sesuatu yang baru. Ilmu yang akak berikan tetap dikenang sehingga akhirat. Hanya Allah yang dapat membalasNya. Saya juga teringat akak pernah berkata , akak suka memasak dan suka memberi sesiapa makanan hasil tangan akak. Saya kagum dengan ketangkasan akak di dapur. Cuma sayangnya makaroni bakar itu saya tak sempat tengok akak membuatnya kerana saya tak tahupun hari itu akak membuat makaroni bakar itu. Dan akak, saya gembira memasak bila makanan yang saya masak itu digemari...ia satu kepuasan yang tak terucap.

Comments (0)