MAKAN ULAR SAWA

Posted by Leeza | Posted in

Mr Matthew McKeon

Kita mesti geli kan kalau baca tajuk di atas. Mr Matthew McKeon merupakan mentor untuk program Native Speaker di sekolah kami. Semasa sesi berkenalan dengan staf sekolah, kami berbual santai. Dia memberitahu bahawa dia ingin makan ular. Kami yang mendengar dia menyebut 'ULA' bertanya samada yang dimaksudkannya ialah ulam. Bila dia menjelaskan long reptile , kami semua serentak menjerit snake. Saya geli geleman dan sempat bertanyakannya ,"Are you sure? ". Dia angguk banyak kali. Kami menyuruhnya pergi ke restoran cina di Batu 7 atau nama lainnya Kota Sentosa dan bertanyakan samada mereka menjual masakan ular ini.

Hari ini dia datang agak lewat ke sekolah kami sebab pusatnya ialah di SK Serpan. Saya bergurau dengannya mengatakan dia lewat dan mesti kena potong gaji. hahahaha....saya ini tak mengira sesiapapun, terus sahaja menempelak . Sesiapa yang tak faham mesti menganggap saya ini kasar dan tidak berperi kemanusiaan.

Matthew menceritakan pengalamannya hujung minggu lepas. Dia dan pasangannya telah memandu dan mengembara sehingga Sri Aman @Simanggang. Tiga jam dia memandu dengan kelajuan 80km/j. Dia banyak berhenti di tempat-tempat tertentu dan melihat persekitaran. Wow....saya pun kalah padanya sebab saya tidak pernah memandu sejauh itu. Dia bermalam semalam di Simanggang dan keesokkannya balik semula ke Kuching. Dalam perjalanan itu dia terjumpa seorang penduduk tempatan berdekatan Serian sedang membawa ular sawa yang panjang. Dia pun berhenti melihat. Ular itu telah dipotong kepada beberapa bahagian kecil untuk dijual dan dimasukkan ke dalam plastik. Matthew sudah tentu hendak membelinya untuk dimasak sendiri. Masa inilah saya geli geleman mendengar ceritanya...meremang bulu roma saya.

Semasa Matthew memegang dua plastik ular yang telah dipotong tersebut kiri dan kanan tangannya, dia merasa ular itu seperti masih hidup. Kedua bahagian itu seperti menolak ke dua tangannya berdekatan, saling menarik seolah hendak bercantum. Dia merasa kekuatan ular tersebut seperti ia masih hidup. Apa lagi Matthew merasa seriau dan seram terus melepaskan daging ular tersebut. Tidak jadilah dia membelinya. Saya rasa Matthew serik hendak membeli daging ular yang masih segar sedemikian. Dia hanya berhasrat hendak mencari lauk ular yang sudah dimasak sahaja.

Comments (0)