UPSR Yang Mendebarkan

Posted by Leeza | Posted in

Hari ini UPSR bermula sehingga 10 September 2009. Hari ini saya buat entry pasal kerja cikgu. Sesiapa yang boring bolehlah skip and cuti dari baca entry hari ini. Dah kerjaya saya cikgu tentulah citer pasal cikgu sahaja. Macam Lily Haslina Nasir dan Nora , entry mereka sekitar keluarga dan kerjaya menulis buku. Kalau Lily buat citer kisah dia jadi polis, tentu semua akan berkerut dahi...sejak bila pula dia jadi polis. Sorry LHN sebab mengata kamu kat sini....hehehe. LHN nama ni mula2nya saya baca : Lembaga Hasil Negeri.

Kelmarin saya dah pergi ke sekolah yang akan saya jaga selama UPSR ini , SK Haji Bujang Rangawan Putin. Sekolah ini gabungan dari banyak kampung di persekitaran. Budak Kampung Rangawan, Bilis, Sungai Putin dan Terasi pun sekolah kat situ. Naik kereta pun terasa jauhnya sehingga kelmarin saya sesat....huhuhu. Rupa-rupanya sign board /mercu tanda dah dirobohkan. Saya ingat lagi masa saya menjalani 'ROS', macam PBS untuk IPGM sekarang di sekolah kampung saya. Kami bawa murid-murid pergi mewakili sukan ke situ jalan kaki sahaja. Rasanya setengah hari berjalan kaki. Masa tu pergi ramai-ramai, tak terasa jalan jauh. Tapi kami guna jalan shorcut, merentasi kebun-kebun seperti hutan belantara. Sekarang jalan dah bertar, cantik dan smooth je guna kereta. Saya tiba lewat mesyuarat dan taklimat lewat semalam sebab saya perlu ke sekolah diri sendiri dulu untuk acara sampaikan hadiah pertandingan melukis poster sains bertema angkasalepas. Rupa-rupanya, saya seorang perempuan dengan 4 rakan lelaki mengawas exam. Memang mengkekokkan. Tapi tak kisahlah sebab yang 4 orang tu kawan rapat juga.

Saya tahu Madam tention dengan UPSR ini. Saya dah biasa dengan hal ini. Macam mana jenis soalan pun, kunci dah saya serahkan pada anak-anak itu. Bagi yang lemah saya dah berikan cara termudah. Ada anak Kawan baik saya datang ke rumah untuk belajar, bagitahu yang cikgunya suruh jawab satu bahasa sahaja. Saya pula dah latih anak2 didik saya sejak mula gunakan bahasa yang mereka mahir, tak kiralah BM ke , BI ke atau Dwi bahasa. Anak2 ini saya dah kenal stail mereka. Kalau jawab pasal variables, aim of investigation ,relationship dan trend , mereka semuanya termasuk yang lemah tu akan jawab dalam bahasa inggeris. Anak-anak ini memang akan berusaha untuk pecah rekod sekolah tahun ini. Mereka nak tulis nama atas batu. Luqman pun nak UPSR tetapi malam tadi dia boleh lepak depan TV. Kelmarin balik sekolah dia dah hilang dengan basikalnya dan hanya muncul masa nak berbuka. Alatulis examnya saya sediakan. Dulu masa kita kecik lagi biarpun hanya exam penggal di sekolah, ibubapa bekalkan sebiji telur rebus. Saingan masa sekolah rendah hebat, saya memang tak suka kalah dengan orang lain biarpun cuma kurang satu markah. Kalau kalah selalunya bermasam muka berhari-hari. Perangai ini kekal sehingga tingkatan 6. Bagaimanalah saya tak kena berusaha mati-matian jika abang Hamdan saya akan hadiahkan rotan atau talipinggang jika saya merosot biarpun satu markah ? Dia tak kira saya masih nombor satu ke tidak, janji tidak turun markah. Pernah satu masa saya dapat markah terbaik, nombor satu dan bawa balik banyak hadiah ke rumah. Saya seronok sebab sebelum exam itu saya dah janji dengannya yang dia takkan merotan saya lagi jika saya dapat 100 dalam semua subjek. Jadi sebaik sampai rumah hari itu, saya letak beg dan terus selongkar rumah mencari 'senjata' nya . Saya jumpa 3 senjata dengan saiz yang berbeza, saya ambik dan terus buang ke sungai depan rumah...huhuhu. Rasanya , merdeka sangat. Namun saya tak boleh nak pegang janji ini sebab tidak lama kemudian ,kenakalan saya telah menyebabkan dia menggunakan tali pinggang melibas saya.....isk isk isk. Zaman berubah, abang saya ini tidak segarang komando terhadap anak-anak sendiri. Saya selalu menegur dia yang tidak mengamalkan disiplin ini terhadap anak-anak sendiri. Jika tidak ,pasti anak-anaknya akan lebih berjaya dari kami adik beradik. Sebab itu bila anak-anaknya bertanyakan benarkah abah mereka segarang itu, saya mengakui dan saya akan buat seperti itu terhadap semua anak saudara saya . Setakat ini, senakal si Luqman saya belum merotannya lagi tetapi piat telinga dan heretnya ke bilik mandi memang ada.

Sekarang ini ibu bapa yang mempunyai anak-anak UPSR dan cikgu-cikgi , memang berdebar mendoakan kejayaan anak-anak. Namun anak-anak itu masih tersengih-sengih dan berlarian riang di padang . The last touch saya berikan anak-anak didik saya ialah petang esok jam 2 hingga 4 petang. Mereka hanya perlu datang dan saya akan berikan ulang kaji terakhir sahaja kerana selepas kelas ini mereka tidak akan perlu membelek buku sains lagi. Tak sabar nak tunggu minggu depan sebab saya juga seperti anak-anak ini merasa amat MERDEKA. Kita doakan mereka berjaya dengan cemerlang .

Comments (2)

salam kak liza..hari ini anak sy pun upsr. Allah saja yg tahu betapa berdebarnya saya. yg kelako tu, tak habis2 menangis, masa lpskan dia gi sekolah pun, saya tersedu sedan. pdhal ini bukan kali pertama anak upsr. kakak ikram dh form 3 dah, nak amik pmr lagi. tp mungkin sbb ikram a bit berbeza ngan kakak dia, hati sy jd gundah. subjek yg sgt2 sy risaukan ialah BM1, BM2. subjek2 lain dia tak de masalah. ikram mmg agak lemah dlm BM sbb dia tak suka membaca. Sy doakan semoga Allah permudahkan semua calon2 upsr 2009 menghadapi peperiksaan.

adik bongsu ida pun exam upsr tahun ni... harap2 dptlah result yg cemerlang. kalau x pun.. terima aje seadanya...