MENGAPA AKU MASIH JADI PENGETUA? oleh Kusyi Hirdan

Posted by Leeza | Posted in

Novel Mengapa Aku Masih Menjadi Pengetua? adalah novel kesinambungan siri pengetua karya Kusyi Hirdan. Novel ini mengisahlan kesinambungan cabaran Izaz Noraini , pengetua Kolej Elita yang termuda di Malaysia. Tahun ke dua ini masih mendedahkan Izaz dengan cabaran dan dugaannya sebagai pengetua. Pada permulaan novel didedahkan komplot dua orang manusia untuk meletupkan makmal Kolej Elita. Gimik pertama yang menarik digunakan oleh penulis untuk mencetuskan tandatanya di minda pembacanya.Sehingga ke akhir novel ini , jawaban tentang siapa dalang di sebalik letupan itu masih belum terjawab.

Kali ini Izaz  Noraini berdepan dengan keletihan dirinya yang terpaksa menjadi pengetua dan dalam masa yang sama menjadi pelajar di Universiti. Bukan sahaja segala masalah kolej menjadi beban yang begitu berat namun dia merasakan dirinya kurang diperhatikan oleh ibunya Puan Fatihah yang sibuk dengan kehidupan rumahtangga barunya dengan peguam syarikat, Encik Mahir. Orang yang paling mengambil berat tentang Izaz ialah Ali yang telah berubah menjadi lelaki sejati. Dalam diam-diam Ali menyimpan rasa cinta di hatinya terhadap Izaz.

Novel ini mendedahkan beberapa masalah baru antaranya Sherina yang didera oleh ayahnya Datuk Hamzah yang kemudiannya mendendami Izaz Noraini dan Kolej Elita. Kemudian masalah dua pelajar yang menyamar dalam internet dan menipunya Cikgu Farah. Masalah ini berlanjutan dengan ayah Normawar yang menggilai Izaz Noraini. Wantu pula menghadapi masalah ditinggalkan kekasih dan cuba membunuh diri. Bukan hanya pelajar bermasalah tetapi kali ini MAMJP mengungkapkan masalah Cikgu Khairil yang didakwa menculik pelajarnya Sherina , Cikgu Farah yang ditipu pelajarnya, Cikgu Farhana yang hanya bertudung di Kolej Elita dan gangguan Cikgu Safiah dan Farisha Diana. Segala masalah ini setelah dibincang dengan permuafakatan semua kakitangan dan pengurusan akhirnya dapat diselesaikan. Dendam Datuk Hamzah membuat Izaz Noraini difitnah mengandung lua nikah sehingga pengsan. Sokongan keluarga dan kawan serta pelajar-pelajar Kolej Elita yang diketuai oleh Zara menjadikan Izaz Noraini menjadi kuat dan tabah.

Sikap prihatin  juga tidak melupakan  nasib malang Cikgu Nancy yang dibantu oleh Izaz dan rakan-rakannya. Ini akhirnya mencetuskan nur pengislaman Cikgu Nancy dengan nama Nancy Noraini ,syukur alhamdulilah. Amalan mengadakan kelas agama di butik Kolej Elita yang dijalankan oleh Elin mendapat sambutan. Kali ini Elin dikunjungi oleh adiknya Elias yang pulang untuk selamanya. Elias yang kembali dengan keadaan nyawa dipenghujung usia kerana kanser. Sedih kerana ada ibubapa yang tidak berhati perut seperti Tan Sri Khalid. Anak adalah anugerah Allah SWT namun manusia bongkak dan sombong kerana terpedaya oleh harta.

Bagaimana Izaz  tidak peka dengan perasaan  Ali dan Ustaz Peter Muaz terhadapnya?Saya cuma dapat mengesan perasaan Izaz yang menyukai Ustaz Peter tetapi kemudian terkeliru dengan rasa sayangnya terhadap Ali.  Rasa hati ke dua lelaki ini dapat kita rasa saat keduanya memberi keronsang sebagai hadiah harijadi Izaz Noraini. Dalam kesibukan dengan tugasnya, Izaz tidak sesekali melupakan persahabatannya dnegan Maimun, Johana dan Naila. Inilah yang mendorongnya membantu Maimun menyelesaikan krisis dengan tunangnya angkara Farisha Diana yang berdendam dengan Izaz Noraini.

Keseluruhan ceritanya sangat menarik. Saya sungguh terhibur dan gelak guling-guling saat Ali bercerita tentang nama Izaz yang popular dan kemudian diikuti dengan letupan makmal. Takkan ada sound effect ? hahahaha....menghiburkan dan sangat menarik.

4 Bintang saya berikan daripada 5 bintang yang ada....Sila dapatkan dengan membuat pesanan di laman web http://www.jendelaku.com

Comments (0)