KARIPAP EPAL

Posted by Leeza | Posted in

 Baru-baru ini saya membawa balik 4 ketul pai epal Mc D. Emak saya menyukainya sehingga dia makan dua ketul. Yang lain saya beri kakak dan Luqman. Oleh kerana saya tak berkesempatan untuk ke Mc Donald, maka saya cuba membuat sendiri pai epal ini.


Bahan-bahan untuk intinya ialah : 5 biji epal hijau dipotong kecil, sesudu teh serbuk kulit kayu manis dan secawan gula (bergantung kepada kesukaan sendiri)

Aru /goreng semua bahan menggunakan api yang kecil sehingga pekat dan epalnya lembut. Lenyekkan epal menggunakan garfu.

 Bahan-bahan untuk doh pula ialah : 5 cawan tepung gandum, 2 cawan mentega dan sesudu teh garam dan air setengah cawan.(bergantung kepada kekerasan doh).


Uli tepung dengan garam dan mentega. Kemudian letak air sedikit demi sedikit. Uli sehingga menjadi doh.Bulatkan doh dan canai di atas papan. kemudian letak atas acuan  karipap. Isikan inti epal tadi . Sebaiknya guna acuan yang besar supaya mudah memasukkan intinya. Kalau buat gunakan acuan kecil, jenuh dan mudah terbuka pastrinya.
Ta da.....dah siap. Bolehlah menggorengnya menggunakan minyak dengan api sederhana. Jika mahu keras, letakkan dulu karipap tadi dalam freezer untuk 10 minit baru menggorengnya.

Ada satu yang saya buat bentuk epal pie...tetapi penghujungnya menggunakan acuan karipap lagi kelihatan cantik.

Selamat mencuba...sebab saya akui saya tidaklah pandai memasak. Saya mencuba resipi ini untuk pertama kali. Jadilah kan..untuk melepas keinginan emak . Apa saja yang saya lakukan untuk mak saya....Dan seperti biasa dia berkata pai epal Mc D juga yang sedap...hahahaha.

Comments (0)