Shopping di Pasar Tani Kajang dan Sogo

Posted by Leeza | Posted in


Pada 2 Oktober 2010, sabtu saya dibawa ke pasar tani Kajang. Saya suka sangat sebab saya tahu banyak benda eksotik yang lain dari yang lain akan kelihatan di sana. Sebelum bertolak , Kak NB menunjukkan dua pokok mangga nya. Pokok mangga sayang sangat rendah dan kecil ini menarik minat saya. Senang sahaja buahnya diambil dan dipetik orang.

Inilah Pasar Tani Kajang yang tidak jauh dari rumah kak NB. Beberapa kali bertanya, jauh ke tak ? Boleh jalan kaki tak? Hahaha....saya cuma guna seluar track dan tshirt untuk ke sana.

Selesai shopping kami singgah di pejabat baru NB Kara sdn bhd. Saiz pejabatnya amat besar dan seperti yang diduga , warna dindingnya adalah warna kegemaran kak NB , hijau .

Saya membeli 10 kg kerang kerana harganya murah iaiatu rm3 berbanding rm7-8 sekilo di Kuching. Sampai di rumah Bibik membantu saya merebus kerang. Pada mulanya saya meletakkan air dan Bibik mengajar saya bahawa kerang tidak perlu diletakkan air. Kak NB yang mengajarnya ilmu ini. Lantas Kak NB juga mengajar saya cara mematikan air sotong sebelum sotong digoreng bertepung.Rupa-rupanya selama ini cara saya adalah salah sama sekali.

Setelah masak maka saya mula mengopek isi kerang tersebut. Betullah apa yang mereka katakan bahawa isi kerang direbus tanpa air rasanya amat sedap berbanding kerang yang direbus dengan air.Nasib baik Kak NB dan Bibik membantu mengopek kerang.Terimakasihlah ya...

Ketika inilah buat pertama kalinya saya melihat rupa buah delima. Saya membeli 3 biji dengan harga rm10. Menurut kak NB ia bagus untuk kesihatan.

Saya juga membeli laksa basah, kuew tiaw dan kuih ikan.

Ini pula ole-ole untuk mak saya iaitu ikan goreng. Hahaha jauh membawanya. Patutlah pegawai yang scan barangan saya tersenyum-senyum melihat kandungan barang-barang saya.



Pada waktu petang pula, saya dibawa ke Sogo. Destinasi kegemaran saya. Kebetulan Qaisara tidur dan bila dia dibangunkan dia merenggek kerana tidak puas tidur. Tiba di Sogo dia meminta dibelikan donut. Menurut Bibik tidak dimakannya pun. hahaha

Dia memilih sendiri donut yang dia mahukan.

Ini pula pertemuan yang tidak dirancang. Semasa dalam perjalanan ke Sogo, saya bersms dengan kakak Noor yang saya kenali semasa pesta buku di Mines tahun lepas. Dia memberitahu bahawa dia ada di sekitar Sogo. Maka dengan diizinkan Allah, kami akhirnya dapat bertemu. Borak-borak dengan Kak Noor menyedarkan saya tentang pentingnya kesabaran menjaga orang tua...terimakasih kak Noor dan semua yang mendoakan saya dan mak saya.


Hahaha...ini jam yang saya berkenan. Adik Nurul Intissar yang menemani saya membelinya. Kak NB sibuk menyopping barang-barangnya sendiri.

Begitu juga dengan ini yang saya sangat perlukan dalam kerja saya. kebetulan beberapa pendrive saya rosak .

Syukur alhamdulilah kerana Allah permudahkan segala urusan saya dan memberikan saya nikmat yang tidak terhingga ini. Terimakasih ALLAH.

Comments (0)