Bengkel Pemantapan Pedagogi Sains Tahun 4

Posted by Leeza | Posted in


Pada 6 hingga 8 Oktober 2010, saya telah menghadiri bengkel Pemantapan Pedagogi Sains Tahun 4 di SK Pendidikan Khas , Kota Samarahan. Selama 3 hari ini saya dapat menyaksikan bagaimana pelajar-pelajar yang kurang bernasib baik , cacat pendengaran dan bisu menimba ilmu. Bilangan mereka hanya beberapa orang saja dalam sebuah kelas. Dua orang guru ditugaskan mengajar mereka di dalam kelas. Tentulah mereka menggunakan bahasa isyarat. Sepanjang tiga hari ini juga saya banyak bermuhasabah diri dengan kekurangan mereka sebab saya juga hampir menjadi sebahagian daripada mereka semasa kecil dulu. Malahan ketika saya dan rakan-rakan saya menumpang solat di surau kecil mereka di asrama, mereka dengan ramah menghampiri kami. Susah juga berkomunikasi dengan mereka jika tidak tahu menggunakan bahasa isyarat. Jadi kami menggunakan pen dan kertas untuk bersoaljawab bertanyakan nama dan kampung mereka.

Ini sebahagian rakan sekumpulan. Yang berdiri di belakang itu salah seorang Jurulatih Utama, Mohd Fadillah, junior sekampung saya...hahaha saya dengan dia sudah seperti adik beradik. Sebab itu bila ada yang bertanya mesra sangat, saya cepat-cepat mengatakan dia ni adik saya. Rata-rata yang lelaki tu sepakat mengusik saya ....isk3.

Bengkel ini memberi pengukuhan tentang 4 jenis pembelajaran dan kaedah-kaedah yang sesuai digunakan . 4 pembelajaran ini ialah Pembelajaran Masteri, Pembelajaran Inkuiri Penemuan, Pembelajaran Kontriktivisme dan Pembelajaran Kontekstual. Kami dibahagikan mengikut jenis pembelajaran dan kemudian menyediakan powerpoint tentang tajuk tersebut.Kami juga diarahkan membina Rancangan Pelajaran Harian untuk Sains Tahun 4, kemudian ada sesi Pengajaran Mikro di sekolah yang berlainan. Kumpulan kami ditempatkan Sekolah Kebangsaan Dato Mohd Musa. Selepas mengajar ada sesi mengomen dan mengkritik. Yang paling banyak membebel tentulah pegawai-pegawai atasan...hahaha. Tadah sahajalah telinga.

Sekarang makan time. Ini makanan semasa breakfast jam 10 pagi , hari pertama iaitu bubur dan kuih lapis kukus.

Ini adalah lauk makanan tengahari hari pertama iaitu lobak masin, betik, sayur labu masak lemak dan ayam masak merah.

Lauk makanan tengahari ke dua, salad marsmallow, nasi beriyani, kari ayam, ikan terubuk masin dan honeydew.

Hari-hari lain saya malas nak ambil sebab menyakitkan hati....hahahaha ..sebab saya tak tahu berulam segala.

Comments (0)