Kerja, computer dan family

Posted by Leeza | Posted in

Bila bercakap tentang kerja, semua pasti mengeluh kerana hari ini adalah hari minggu,hari yang sepatutnya untuk bersantai bersama insan-insan tersayang.Mungkin semua orang setuju untuk tidak memikirkan soal kerja apabila berada di rumah. Bagi wanita mana mungkin mengelakkan tentang kerja sebab di rumahpun ada kerja iaitu kerja rumah.Hari ini saya telah bertekad untuk menyiapkan satu-persatu kerja yang telah saya gariskan mengikut keutamaan.Yang pastinya hari esok saya ingin bangun dengan senyuman kepuasan dan semangat yang tinggi.Tidak ingin saya menjunjung istilah 'monday mood'.Tugas saya memanglah berat kerana anak-anak itu adalah tanggungjawab saya. Dengan ilmu inilah yang dapat membantu saya di akhirat nanti.
Dan komputer???? Apakah kaitannya. Hanya sejak akhir-akhir ini saya kembali berjinak untuk menerokai dunia IT sejak berpindah ke daerah kelahiran saya, 2001 yang lalu. Ertinya 9 tahun saya hanya menyentuh komputer secara tangkap muat saja, malahan seorang senior pernah menegur apabila laptop sekolah yang ada di tangan saya dihinggapi banyak virus akibat terbiar tanpa sentuhan.Dan bermulalah seorang nenek kembali mengejar kemajuan IT yang sudah jauh ke depan. Nasib ada anak saudara untuk mendapatkan maklumat ,malahan dia juga banyak membantu.Bila ada orang yang pandai, mulalah terasa malas hendak meneroka sendiri. Kelmarin adalah satu sejarah kerana saya berjaya juga menghasilkan laman blog sendiri, belajar dari panduan yang disediakan, itupun kena baca banyak kali untuk memahami.
Family....siapa kata orang bujang tak perlu risau pasal family? Setiap kali berjumpa dengan rakan-rakan soalan yang selalu ditanya ialah berapa orang anak? bila dengar masih bujang terus spontan keluar : ooo banyaklah duit simpanan.kaya nih...Wahai rakan-rakanku.....adakah hidupmu susah kerana sudah berkeluarga?Apakah ini kenyataannya apabila pernah saya baca sebuah buku motivasi mengatakan jika ingin kaya maka berkahwinlah.Saya tak sempat sambar buku itu.....Saya punya family besar....24 orang anak saudara dan 9 orang cucu saudara.Untuk anak-anak ini, saya tidak boleh pejam mata daripada mengikuti perkembangan hidup mereka biarpun mereka jauh dan sudah berkeluarga. Setiap ada rasa 'sakit' dalam keluarga saya juga rasa sakitnya.Anak-anak harus dipantau selalu.Biarpun sering jugalah saya 'naik angin' bila ada yang degil dan ikut hati degil sendiri.Bagi yang remaja i make deal n promises.....u can do what u want but never never involve in criminal n dosa.Because....kalau mak ayah mereka tak pukul, saya yang akan belasah tanpa warning.Saya tak kisah jika ada dendam or sakit hati...one fine day mereka akan berfikir mengapa mak usu buat camtu.Selalu saya cabar mereka untuk lawan result akademik saya..... so far masih ada yang lom lawan......hehehe i'm still the great. Bila cakap hal perhatian tentulah ada kaitan dengan duit...takkan u tak keluar duit untuk beli makanan? Time yang paling baik ialah masa makan bersama kerana masa itulah kita berpeluang untuk mendengar cerita keluh kesah anak-anak remaja ini. Semoga anak-anak ini sentiasa selamat menjalani hidup remaja mereka....amiinnn.

Comments (1)

salam liza...

Tahniah!!!akhirnya liza sudah punya blog sendiri...

Ibujunes doakan liza sentiasa success dalam bidang yang diceburi...