KEMATIAN

Posted by Leeza | Posted in

Baru-baru ini, suami kepada satu-satunya kakak saya yang masih hidup menderita sakit. Puaslah dia berubat secara moden dan tradisional namun penyakitnya tidak juga berkurangan . Malahan penyakit lelahnya semakin teruk sehingga pada satu tahap dia sukar untuk bernafas. Dia dikejarkan terus ke hospital  bahagian wad kecemasan. Akibat kondisi kesihatannya semakin teruk dia didiagnosis mengidap TB. Lantas dia diasingkan ke wad pengasingan penyakit berjangkit menggunakan ambulans. Menurut abang saya yang memangku dia dalam ambulans, wajahnya sudah membiru. Kalaulah dia masih di Ulu Semera, mungkin kita hanya mendengar cerita sahaja tentangnya.Alhamdulilah. Namun setelah dia menjalani xray dada, perut dan tulang, doktor mengesahkan dia mengidap kanser paru-paru dan sel kanser itu sudah merebak ke tulang. Apa yang dapat saya ceritakan ialah, ketika abang ipar saya ini dikhabarkan oleh doktor , dia berpesan kepada anak sulungnya , Zarina agar dia adik beradik tidak bergaduh . Ringkas sahaja namun memberi pengertian yang mendalam....kedua beradik ini nanti terpaksa saling bergantung untuk teruskan hidup dan menjaga ibu yang juga berpenyakit darah tinggi.

Saya teringat mak saya. Beliau sudah lama uzur , selalu sakit-sakit dan sekarang ingatannya sudah semakin merosot. Beliau mudah menangis sekarang dan mudah juga marah-marah. Saya selalu dimarahinya tanpa sebab, sehingga pasal memberi ubatpun dia marahkan saya. Sabar sahajalah...hahaha.

Kanser selalu berakhir dengan kematian. Bagaimanakah persediaan kami semua dengan keadaannya. Sayangnya penyakit ini lambat dikesan. Walau bagaimanapun kami semua berusaha untuk mencari ubat alternatif lain. Semua ahli keluarga kena berkorban. Bila ketua keluarga ini tumbang, seakan patah sayap kami semua. Saya sudah lama berdikari sejak kehilangan arwah bapa saya. Dan saya harus memberi sokongan kuat kepada kakak saya sendiri. Walau dalam masa yang sama saya menjaga emak yang tidak berdaya.

Semalam saya bermimpi. Mimpi mainan tidur namun apa yang saya rasa ketika bermimpi itu benar-benar menggugat jiwa saya. Pada saat nyawa di hujung tanduk , ketika harapan untuk hidup terlalu tipis, saya teringat kepada dua orang yang ditinggalkan. Satu : emak saya....beratnya hati mahu meninggalkannya dalam keadaannya tidak berdaya....namun apa kan daya, saya akan mati juga. Dua : kak Norhayati Berahim. Saya tidak dapat bercakap dengannya namun saya sempat meninggalkan mesej suara memohon maaf atas segalanya dan minta dia sampaikan salam kepada semua kawan. KEMUDIAN ..........saya terjaga dan berpeluh-peluh. ALLAHUAKBAR....kematian itu terlalu menakutkan....namun ia pasti akan datang bila-bila masa sahaja. Mungkin peritnya perasaan abang ipar saya itu. Setiap malam dia menangis dalam telefon ketika bercakap dengan cucunya Putri.  Si Buntit itu hanya tahu Atok Janggutnya di hospital, sakit dada. Apa-apapun, kami kena redha dengan ketentuan Illahi....

Comments (0)