Ziarah Aidilfitri 2011

Posted by Leeza | Posted in

Bersama Makcik Dyg Noriah , Ariza , Noria dan Aida.

Saya hanya berkesempatan berjalan raya pada 5 Syawal. Saya harus memikirkan penjaga mak juga seorang ibu dan berkeluarga . Dia tentulah perlu beraya bersama keluarganya.Jadi saya memilih hari sabtu untuk berjalan raya ke Kuching. Kebetulan sahabat saya Ariza akan balik ke Bintulu keesokannya . Saya membawa beberapa buah tangan yang saya beli dari pasar tani Sampun . Saya tidak pandai ke rumah sahabat baik tanpa membawa apa-apa sebagai buah tangan. Lagipun rumah yang saya akan ziarah adalah rumah yang selalu menjadi tempat saya lepak setiap hujung minggu. Makcik selalu mengambil saya dari asrama pada hari Jumaat dan menghantar saya balik pada petang Ahad. Biarpun saya dan Riza tidak lagi sama sekolah selepas SPM , namun kebiasaan ini berterusan sehingga tamat pengajian saya di maktab perguruan. Pasal makan minum tidak usah dikatakan lagi, terlalu banyak jasa keluarga ini kepada saya. Jadi setiap kali Ariza atau Kak Madzalina balik bercuti dan kebetulan sayapun punya masa terluang , kami akan bertemu di rumah ini. Rumah lama di Jalan Pisang Barat juga banyak mencipta kenangan kami bersama. Bersyukur saya sebab pada syawal ini berkesempatan mengunjungi makcik memohon ampun maaf dan minta dihalalkan segala-galanya.
Di rumah Anie, kawan baik Aida di Kampung Semerah Padi.
Setiap tahun beraya ke Kuching, rumah Anie tidak kami lupakan. Cuma tahun lepas sahaja kami tidak menziarahi Anie sekeluarga. Bila sudah dua tahun tidak ke rumah itu, maka sesatlah kami. Anie menyediakan laksa dan nasi minyak serta rendang untuk menjamu tetamunya. Dia juga membuat sup kulat yang sedap. Emak Anie yang duduk di sebelah saya sangat ramah bercerita. Seronok bersembang dengan makcik ini. Anie yang rajin memasak mengajar cara membuat ikan bilis kering bergula. Kemudian saya teringat ikan bilis buatan makcik yang sedap. Jika diberi kesempatan mahu juga saya belajar memasak dengan emak angkat saya ini.
Bersama kawan baik dan kawan sekelas di Kolej , Hajibah Ibrahim
Ini pertama kali saya ke rumah Adib @Hajibah. Adib memberikan panduan arah ke rumahnya melalui facebook. Berpandukan Aida sebagai co-pilot, akhirnya saya berjaya ke rumah Adib. Seronok sebab dapat mengenali Adib dan suaminya. Kebetulan mereka juga menyediakan beberapa juadah seperti spaghetti, salad kentang, sate, rendnag ayam , nasi minyak dan rendang daging. Terimakasih kepada Adib dan suami yang menjamu kami makanan yang enak-enak. Kami menziarahi 5 buah rumah hari ini dan ketika balik bapa Aida memberi kami buah kalak dan durian...alhamdulilah. Terimakasih pakcik .

Comments (0)