Ulasan Cuti Penggal 1, 2011

Posted by Leeza | Posted in

Syukur alhamdulilah kerana cuti selama dua minggu telah kulewati dengan tenang dan tenteram. Tiada rasa bosan melanda memandangkan perkataan bosan dan tensen telah lama ku buang jauh-jauh dari lipatan hati dan minda. Benar kata kak Yati bahawa kita harus bersyukur dengan apa sahaja yang kita miliki.

Biarpun emak saya masih sakit akibat terjatuh kali ke dua, saya tetap jalani kehidupan melayani dan menjaganya seperti anak kecil saya. Dia pula lebih mahu saya berada di sisinya sentiasa. Bersyukurlah kerana saya tidak menempah tiket bercuti ke mana-mana kali ini. Sudah menjadi kelaziman setiap kali cuti sekolah saya pasti keluar dari Sarawak bercuti di mana-mana samada secara solo atau berteman. Maka saya hanya luangkan masa ke Kuching setiap kali membeli keperluan harian. Saya bawa anak saudara dan cucu saya menonton wayang dan makan-makan.

Namun jauh di sudut hati, saya mulai terasa sesuatu tanda-tanda yang mungkin saya tak perasan sama sekali. Ini kali kedua 'dia' buat saya begini. Tak mengapalah...jika ini sebagai isyarat untuk saya tahu diri, saya seharusnya mengerti dan faham-faham sendiri. Jawapannya tidak logik sungguh ketika saya meminta penjelasan. Lantas saya sedar diri bahawa saya hanya menjadi tempat ketika dia memerlukan sahaja. Pendekata dipergunakan secara tidak langsung. Maka saya seakan tahu diri bahawa saya harus bersendirian seperti sedia kala....Bukan dia sahaja tetapi ada orang lain juga bertindak serupa. Amat sedih rasanya bila perkara sebegini berlaku. Kawan datang dan pergi dalam hidup saya. Namun saya tidak mengeluh dan tidak mahu keadaan ini menjadi duri dalam hati saya. Saya harus bersyukur dan menghargai persahabatan. Saya bersyukur kerana kasih saya biarpun jauh sentiasa ada dan menceriakan saya. Thanks to my Geng Pizza and my dear idolas.Juga terimakasih buat geng kolej saya yang tidak pernah mengabaikan saya setiap kali ada kesempatan kami bertemu. Itulah...saya harus bersyukur sentiasa sebab dalam satu kekurangan Allah bagi kelebihan untuk menawar duka.
Jelasnya cuti ini amat bermakna dalan hidup saya. Bukan sahaja saya diuji dengan kesihatan yang tidak baik malah diuji dengan kesabaran menjaga ibu yang sakit. Malahan cuti ini membuat saya bermuhasabah diri tentang kekurangan diri. Ia juga menyedarkan saya tentang erti kejujuran dalam persahabatan. Sedih sebenarnya bila kawan buat kita sebegini, namun apa boleh buat inilah resam kehidupan yang harus kita tempuhi sebagai manusia. Tingkatkan sahaja keimanan dan banyak-banyak mengingati ALLAH yang tak pernah berhenti mencintai kita.

Comments (0)