PERCUTIAN KE SOLO 3

Posted by Leeza | Posted in

Pada hari Isnin 12 Mac 2012, percutian diteruskan dengan memenuhi program untuk Qaisara. Sebelum itu kami ke Pasar Gedhe untuk membeli buah salak sebagai buah tangan balik ke Malaysia. Seguni buah salak seberat 29kg harganya lebih kurang 100000 rupiah.

Buah salak.
 Setelah itu kami bertolak ke Pasar Grosir Solo untuk shopping.PGS ini merupakan sebuah bangunan yang mempunyai beberapa kedai menjual pakaian ,peralatan rumah dan telekong. Saya membeli kemeja batik untuk Guru Besar saya .Saya juga membeli beberapa pasang telekong untuk diri sendiri dan dihadiahkan kepada kakak dan sahabat. Di sinilah juga saya menemui jubah yang cantik. Harganya lebih kurang RM50 duit kita. Pendekata sangat puas hati. Cuma terkilan sedikit dengan fridge magnetnya yang tidak banyak pilihan.
Sebenarnya papan tanda ini diapit oleh dua patung  yang berperut buncit hitam dan menakutkan...hahaha

Inilah barisan kita yang melangkah dengan semangat. Si Bayu membimbit beg bertroli untuk disumbat dengan barang.
Bye bye Pasar Grosir. See you again next time, InsyaAllah.
 Setelah selesai shopping, kami bertolak ke Tawangmanggu. Kami pergi ke Air Terjun Parang Ijo. Kedudukan air terjun ini di atas bukit dan untuk ke sana suasananya sangat sejuk. Penghabisan , saya tidak berani turun ke dalam kolam renang memandangkan airnya yang sangat sejuk itu. Bimbang memudaratkan kaki. Permandangan di perbukitan itu juga sangat cantik.
Saya diapit oleh ibu-ibu dan anak-anak masing-masing

berhenti sekejap tangkap gambar

Air terjun Parang Ijo

Air Terjun Parang Ijo

Air Terjun Parang Ijo
 Untuk masuk kami dikenakan bayaran 2500 rupiah seorang. Kami membawa bekal makanan yang dimasak oleh adik Bibik, Jacky @Joko. Jadi kami beramai-ramai kongsi makan dalam satu bekas. Kami makan dan solat di warung Pak Gun yang kosong. Mungkin Pak Gun tidak menjalankan perniagaan pada hari Isnin.
Gerai sate Pak Gun


Lukisan yang tergantung dalam warung Pak Gun menunjukkan acara minum-minum atas lantai
 Yang paling seronok bermain air dan berenang ialah si kecil Teta. Dia mempraktikkan teknik menarik nafas banyak kali. Abang-abangnya Ojan dan Akim sebentar sahaja berendam kerana sejuk. Mungkin kerana hari Isnin maka kolam itu lenggang dan ini menjadi keberuntungan buat kami.
Kolam Renang Parang Ijo

Teta seronok berenang

Fauzul Hakim yang kesejukan

Afnan Fauzan menyakat si Teta

Teta gigih berenang, nampaknya dia mempraktikan teknik yang cikgu renangnya ajar.

Bila Mak Andak bersama Ojannya.

Bibik yang dah kurus menyelit belakang saya yang gadang..hahaha

Sekembalinya kami dari Air Terjun Parang Ijo, kami meneruskan aktiviti membeli-belah  di Solo Grand Mall. Ada sebuah shopping complex yang baru iaitu Solo Paragon tetapi masih dalam pembinaan. Sudah tentu aktiviti ini membuat saya sangat teruja. Saya membeli sandal , baju dan sandal Putri di Matahari. Harganya murah-murah dan banyak pilihan.Jenama Nevada menjadi jenama Indonesia yang terkenal. Kami bertolak balik dalam keletihan dan sudah malam.Alhamdulilah....:)
The Solo Grand Mall

Cantik-cantik perabot kat sini..diperbuat daripada kayu

Teta dapat satu beg troli...letih sudah

Selamat tinggal Matahariku...hahaha
Hari terakhir sebelum bertolak balik ke Lapangan Terbang Adie Soemarmo, Solo  kami singgah lagi ke Mall ini untuk menghabiskan rupiah. Saya membeli beg travel yang ringan dalam 690000 rupiah. Ini semua gara-gara barang yang banyak sehingga kekurangan beg untuk membawanya balik..hahaha.

Bagi saya , SOLO adalah tempat yang menarik. Budaya , makanan, suasana, dan permandangan perbukitannya yang terpelihara cantik sungguh menambat hati . Kampung Bibik Grompolsragen , adalah perkampungan Islam yang aman damai. Tiada anjing kelihatan dan tiada sampah bertebaran. Penduduknya ramah dengan senyuman. Rumah yang kecil dan kelihatan usang amat bersih tertata rapi kerana seawal pagi penghuninya sudah menyapu membersihkan halaman dari debu tanah yang ditiup angin. Kelihatan sangat mendamaikan. Juga makanan sayur-sayuran segar menandakan betapa penduduk Solo mementingkan kesihatan.
Setinggi penghargaan kepada Kak Norhayati Berahim sekeluarga, Kak Mijah Berahim sekeluarga dan Bibik Sariyanti sekeluarga atas percutian yang sangat menggembirakan ini. Dan bila sekolah dibuka semula hari ini, semangat saya melonjak-lonjak naik......terasa segar sekali..

Comments (0)