Membunuh Tikus

Posted by Leeza | Posted in

Kalau rumah saya dikunjungi oleh tikus, saya dapat mengesan kehadirannya. Kalau sudah sampai tahap masuk ke bilik saya, tentu sahaja saya angin dibuatnya. Kebiasaan mak saya yang uruskan pembunuhan tikus tersebut. Namun kerana dia tidak sihat ,maka terpaksalah saya uruskan sendiri. Saya memasang perangkap dengan berumpankan kelapa dan letak di dalam bilik abang saya yang bersebelahan dengan bilik saya. Mungkin kerana bilik-bilik atas tidak diduduki maka tikus tersebut bermaharajalela. Awal saya meletakkan perangkap tersebut .

Sedang saya sibuk menggoreng jejemput pisang di dapur untuk minum malam kami tiga beranak, si Luqman berlari mendapatkan saya memberitahu yang perangkap telah mengena. Saya mengajaknya kerana saya cukup geli dengan tikus. Tepat jangkaan Luqman, seekor tikus yang besar telah masuk dalam perangkap.

Sekarang tiba masa untuk membunuhnya, satu perkara yang saya tidak sampai hati nak lakukan. Mula-mula masak air satu cerek sehingga mendidih. Kemudian tuang ke atas tikus di dalam perangkap itu sehingga ia mati. Kalau sudah mati masukkan ke dalam plastik dan buang ke dalam sungai. Nasib baik Luqman sanggup untuk membunuhnya. Kesian mendengar ia menjerit kesakitan....Tugas memasukkannya ke dalam plastik ialah mak saya....geli saya menengok ekornya. Kemudian Luqman membuangnya ke sungai. Satu masalah dengan budak ini ialah , saya terpaksa temankannya ke sungai kerana dia takut. Tak masuk dek akal langsung sebab selama ini dia suka berjalan malam sehingga jam 9 dan 10 malam baru balik. Sejak beberapa minggu ini saya pastikan pintu dikunci seawal 7 malam untuk menghalangnya keluar rumah pada waktu malam. Malam esok si Luqman mengajak memasang perangkap tikus lagi. Perangkap itu kena dicuci dan dijemur terlebih dahulu untuk menghilangkan bau tikus.

Comments (1)

aduh. ida pun tak sanggup kak.