GEMUK

Posted by Leeza | Posted in

Sensitif sungguh perkataan ini...maka kita boleh gantikan gebu, montel dan obes. Tapi saya harus menerima kenyataan yang pahit ini bahawa saya sangat gemuk. Baru-baru ini saya telah membeli-belah di Boulevard Hypermarket dan saya tertarik dengan jualan yang berdiskaun 50% hingga 70%. Semasa mencuba blouse dalam bilik 'fitting' baru saya perasan gemuknya saya sehingga saiz L tidak muat. Terasa sangat ketat dan tidak selesa. Maka terpaksalah saya mencari baju-baju bersaiz XL. Agaknya cermin dalam bilik itu cermin penipu kot ? Hahaha masih tidak sedar diri lagi.
Terus saya bermuhasabah diri mencari kesilapan diri. Makan ? Kuantiti pemakanan saya seperti biasa tidak banyak . Setelah mencari dan memikirkan tentang punca dan kesilapan yang saya lakukan maka saya mendapat beberapa rumusan.

1. Masa makan tidak tetap. Saya sering kali lupa makan mengikut masanya dan bila lapar maka makan tidak mengikut masa.Sejak akhir-akhir ini  saya selalu makan tengahari jam 3 petang dan makan malam jam 9 malam. Saya harus mendisiplinkan diri untuk makan jam 12 tengahari dan 6 petang.

2. Jenis makanan saya sejak akhir-akhir ini adalah makanan bergoreng dan mi segera. Hai....tidak pernah serik makan mi segera. Ini menu saya ketika saya penat dan malas hendak memasak. Saya juga suka makan telur dadar dan mata kerbau. Telur juga menggemukkan.

3. Saya juga suka minum air bergula. Gula menyebabkan kegemukan meningkat kerana kandungan kalori yang tinggi. Awal pagi saya minum segelas susu bergula, bekal air sebekas air teh bergula, tengahari air sirap manis, dan malam air milo manis.

4. Saya kurang senaman yang mengeluarkan peluh. Ini juga menjadi faktor menternak lemak-lemak di badan.

5. Sejak saya makan vitamin C Redoxom yang diberi oleh adik saya , Jelitaku Seri Fatihah, selera makan saya mencanak-canak naik. Maka setelah habis sebotol Redoxom saya tidak mengamalkannya lagi. Saya ganti dengan pengambilan buah-buahan dan jus epal yang dikisar sendiri.

Berdasarkan beberapa rumusan mengenai punca kegemukan saya, maka saya harus mencari penyelesaian dan mengubah segala bentuk aktiviti yang menggemukkan. Saya tidaklah mementingkan penampilan diri sangat tetapi atas sebab kesihatan. Obesiti saya ini menyebabkan saya mengidap sakit kaki kanan. Kaki sudah tidak larat menanmpung berat badan yang bertambah. Saya memulakan dnegan program "Walking down the street" tetapi harus saya akui sangat menyakitkan kaki saya yang belum sembuh. Namun saya tetap berusaha untuk mengurangkan berat badan saya dengan mengawal pemakanan dan membuat senaman yang tidak memudaratkan.

Comments (3)

Jangan putus asa. Saya pun on diet. Alhamdulillah dah turun 14kg. lagi 12 kg kena turun.

This comment has been removed by a blog administrator.

ingin cantik?? ingin sihat? ingin kurus? kunjungi laman kami utuk pelbagai info kesihatan serta rundingan tentang mslah kesihatan.
http://marissaestheticshq.blogspot.com/