GASTRIK

Posted by Leeza | Posted in

Saya jarang kena gastrik tetapi bila kena, azabnya tak tahu nak cerita. Saya berjaga-jaga makan , pastikan masa makan saya makan ikut masanya. Pagi tadi selepas memberi mak makan, saya tetiba rasa sakit perut yang teramat. Saya ingat saya makan ketam masak kari yang pedas dan sayur pucuk ubi campur ikan masin masak lemak semalam semasa majlis Maulidur Rasul di sekolah. Sedap tetapi yang sedap itulah selalu memudaratkan. Mula jam 5.30 pagi sehingga jam 11 baru saya lega setelah saya makan berbagai jenis ubat dan yang terakhir saya tawakal makan paracetamol. Sepanjang masa itu, saya berulang alik ke tandas untuk muntah dan buang air. Terpaksalah saya memohon cuti rehat khas secara mengejut pagi ini.Syukurlah kelas saya tak banyak.
Baru saya tahu bahawa saya tidak boleh makan :

1. Makanan pedas.
2. Sayuran berdaun hijau.

Kesilapan saya ialah saya tidak pernah menyimpan ubat gastrik di rumah. Bila dah terkena , teruklah saya dibuatnya. Juga saya akui saya amat jarang berjumpa doktor. Bagaimana Allah nak bantu jika kita tidak sayangi diri sendiri? Saya insaf...dugaan ini kecil sahaja daripada Allah . Lain kali kenalah berhati-hati dengan pemakanan. Tetapi bila SEDAP sangat mengundang selera , saya tolak ke tepi segala pantang larang..hahaha.

Comments (0)