SYUKUR ALHAMDULILAH

Posted by Leeza | Posted in


Kelmarin 11 November 2010, keputusan UPSR 2010 telah diumumkan. Kami menanti dengan penuh debaran di hati. Ibubapa dan saudara mara tahun 6 sudah ramai menunggu di depan pintu pagar sekolah. Biarpun Cikgu Abdul Rahman masih dalam perjalanan namun keputusan telah diketahui melalui sms. Saya dikhabarkan keputusan subjek Sains yang diajar oleh saya mendapat keputusan terbaik dengan peratusan lulus yang tinggi. Berkali-kali saya mengucap syukur alhamdulilah di dalam hati....terimakasih YA ALLAH kerana memakbulkan doa-doa saya selama ini.

Sejujurnya saya akui kelas Tahun 6 pada tahun ini 2010, karenahnya amat sukar dibendung. Apalagi dengan kelemahan mereka dalam pembelajaran. Si Erwan pada peringkat awal agak sederhana biarpun dia dianggap murid terpandai. Kelemahan kelas ini dilengkapi pula dengan kenakalan dan kemalasan mereka. Cuma pada saat-saat akhir mendekati UPSR , saya menukar strategi seiring dengan perangai mereka. Tahun ini saya sudah malas hendak naik angin, menggunakan rotan atau mendenda mereka tetapi nasihat tidak pernah putus-putus. Selaluya saya menegur mereka samada di jalan, di luar kelas atau terserempak di padang. Dalam bermain dan bergurau dengan mereka saya memujuk agar mereka rajin datang ke kelas saya. Alhamdulilah sebab biarpun ramai yang datang semasa kelas tambahan ,bilangan yang hadir melebihi kehadiran mereka untuk kelas subjek lain. Idris yang selalu bermain semasa kelas saya akan sentiasa saya pastikan duduk di depan sekali berdekatan dengan meja guru. Selain latihan sering saya berikan, bahagian objektif dengan menetapkan sasaran untuk kumpulan-kumpulan tertentu menjadikan mereka yang lemah dan nakal ini bersemangat bersaing sesama mereka. Terkadang saya gelak bersama mereka apabila ada jawapan yang diberikan salah dan membuat mereka berfikir sendiri kenapa jawapan itu salah. Kadang-kadang hal ini menjadi perdebatan sesama mereka . Kemudian bahagian B sains yang lebih menjurus kepada soalan elsperimen dan memerlukan mereka menjawab soalan sruktur . Saya sepanjang tahun 2010 sudah tidak menggunakan Bahasa Inggeris dalam pengajaran Sains kerana mereka sangat lemah dalam memahami istilah Bahasa Inggeris. Bermula menggunakan teori Taksonomi Bloom yang mudah kepada yang kompleks, saya gunakan pendekatan masteri dan kontekstual. Bila mereka sudah menguasai barulah saya konstruks dan menjadikan mereka faham dan cepat. Mereka diberikan kunci dan mereka tahu membuka pintunya dengan kunci yang sesuai. Yeah....have to be hard work, banyak kerja dan memerlukan masa. Di sini meja saya terkenal sebagai meja paling penuh, meja DBKU gelaran diberi. Mana tidaknya, atas meja bukan sahaja fail-fail, buku-buku tetapi juga set-set soalan. Sama juga dengan bawah meja dan belakang kerusi saya. Bahan semua ada tetapi sayangnya saya tidak puas hati sebab kesemua bahan ini tidak sepenuhnya saya gunakan. Murid-murid saya ini tidak dapat diberikan latihan bawa balik ke rumah . Mereka akan hilangkan atau tidak membuat latihan tersebut. Jika buatpun , mereka buat cincai (caca merba )sahaja. Maka bermula hidup saya meluangkan banyak masa dengan mereka di kelas dengan latihan pada masa itu dan menyemaknya bersama mereka pada hari yang sama. Saya gunakan masa cikgu-cikgu yang tiada di sekolah atau lepas kelas. Jika mereka letih dan sayapun letih atau sibuk kami rehatkan masa kelas tambahan, kemudian menggantinya pada pagi sabtu.

Alhamdulilah, target saya pada awal 2010 hanyalah 60% sahaja untuk Sains telah melonjak kepada 81.5%. Bilangan yang gagal ialah 5 orang dan masih terkilan sebab Nazreen dan Safarizan masih boleh lulus. Safarizan gagal sebab kehadirannya menyedihkan. Nazreen ini pula rajin datang ke kelas dan dia sentiasa lulus dengan baik dalam setiap ujian dan latihan. Entah kenapa UPSR ini dia tersilap langkah. Mungkin agaknya tidak berhati-hati . Namun mereka yang gagal ini tetap saya usap-usap belakang, dan berikan galakan bahawa ini bukan pengakhir segalanya. Saya suruh mereka teruskan perjuangan dan masih jauh lagi untuk mencipta jalan hidup sendiri.
InsyaAllah, dengan doa yang tidak putus, saya tetap mengharapkan anak-anak didik saya ini tidka tersilap langkah dan terpesong arus kehidupan. Semoga mereka menjadi anak-anak yang soleh dan berjaya dalam hidup masa hadapan...amiin.

Comments (0)