Cerita Raya 2010

Posted by Leeza | Posted in


Syawal 1431H disambut dalam keadaan tergesa-gesa. Raya tahun ini tidak begitu menyeronokkan saya sebab mungkin saya keletihan dan begitu risaukan dengan prestasi anak-anak murid saya yang menghadapi UPSR selepas raya. Siapalah yang tak risau jika hanya 12 orang daripada 27 orang yang datang kelas tambahan. Nak buat macam mana jika ibubapa tidak bekerjasama. Lagipun raya VS UPSR ,tentulah raya yang menang.

Inilah sebahagian daripada keluarga besar saya. Tahun ini abang Hamdan sekeluarga beraya dengan saya dan mak. Yang pakai baju melayu hitam depan sekali itulah Luqman anak saudara yang dalam jagaan saya. Nampak putih pula dia di sini. Kalau realitinya dia sentiasa hitam sebab tak p[ernah lekat di rumah waktu siang.

Ini sebahagian kek lapis raya tahun ini. Saya cuma beli dua jenis sahaja iaitu kek lapis puncak kasih dan kek lapis evergreen. Yang lain-lain diberi oleh abang-abang saya.

Ini pula isi dulang rumah saya untuk hidangan di surau petang raya ke dua. Hidangan ini akan bertukar dengan hidangan orang lain. Ada stail baru tahun ini iaitu menggunakan pakej beg kertas dan tidak perlu menggunakan dulang lagi. Nampaknya adat lama akan sedikit demi sedikit akan pupus.

Tetamu yang datang ramai datang pada hari pertama ,ke dua dan ketiga. Selepas itu rumah kembali sunyi dan seperti biasa sahaja. Syukur alhamdulilah sebab makanan banyak yang habis. Cuma kek masih ada lagi. InsyaAllah ia akan habis juga. Duit raya pula hanya hari pertama sahaja sudah habis diagihkan kepada kanak-kanak dan warga emas. Alhamdulilah mak saya masih ada untuk meraikan syawal tahun ini.

Comments (0)