RENTETAN 2012

Posted by Leeza | Posted in

Asalamualaikum semua sahabat pembaca ,
Bila diingat kembali tahun 2012 , saya amat bersyukur kerana banyak yang manis daripada  kedukaan. Biarpun di awal 2012 saya diduga dengan banjir dan keadaan kesihatan emak dan diri sendiri. Sesungguhnya Allah uji kita kerana menyayangi kita dan ujian ini bila kita mampu menghadapi dengan redha dan tabah seakan dosa-dosa kita terhapus satu persatu.
SAKIT yang datang tiada siapa mahu memintanya. Ia mengajar kita untuk lebih menghargai diri sendiri . Apa sahaja yang kita lakukan ia bertitik tolak daripada kesihatan diri. Syukurlah , walau perit dan sakit dirasa dengan keadaan kaki yang bermasalah, namun emak tidak saya abaikan. Pun begitu juga tugasan di sekolah mampu saya lakukan. Malahan saya mampu mengembara jauh. Kaki ini masih mampu berdiri gagah dan diseret. Ya, kerana kaki yang sakit ini menyebabkan pilihan kasut dan sandal sangat terhad. Saya setiap kali melewati kedai-kedai kasut mengambil masa yang lama membelek kasut . Bukan saya seorang yang cerewet atau seorang yang tidak menghargai masa , tetapi terpaksa . Jika tersalah pilih, diri sendiri merana. Kadang kala berjam-jam di kedai kasut , sepasangpun tidak dibeli. Kawan saya Noria dah mengangkut dua tiga pasang , saya hanya menggaru kepala yang tidak gatal...hahaha. Namun saya amat bersyukur kerana sakit ini membuat saya mengawal pemakanan saya. Berhati-hati dengan diet yang ada.

KAPAL TERBANG yang acap kali menjadi kenderaan yang saya naiki dalam tahun 2012. Tujuh kali sudah saya turun naik kapalterbang. Jika anggaran RM400 darab 7 , bererti saya sudah membelanjakan hampir RM3000 untuk menaiki kapalterbang. Syukur alhamdulilah. Bak kata Cikgu Fizi, dia sudah ketagih melancong. Begitulah yang saya buat...saya sangat gembira kerana berpeluang bercuti . Paling bahagia dengan kakak kesayangan saya , Norhayati Berahim. Air Asia sakitnya kerana caj bagasi melampau. Malaysia Airlines juga yang terbaik. Selepas ini saya memilih Malaysia Airlines kerana senang, mudah dan murah. Air Asia dengan caj teresembunyi terkadang harganya lebih mahal daripada Malaysia Airlines.

Pada setiap awal tahun saya menanam tekad yang ampuh untuk mendapatkan keputusan yang cemerlang bagi sekolah saya dalam mata pelajaran yang saya ajar. Syukur alhamdulilah dan sangat-sangat gembira kerana keputusan UPSR Sains di luar jangkaan. Target saya hanya 70% tetapi berjaya menggapai 85%. Malahan seorang murid menumpang yang selalu ponteng setelah dimotivasikan oleh saya menjadi kerap ke sekolah dan keputusannya ialah dia lulus Sains. Walau kelulusannya menambah peratusan sekolahnya tetapi saya sangat gembira , dia daripada zero telah lulus dengan jayanya. Semangat ini akan dibawa ke tahun hadapan dengan mengatur strategi yang lebih baik lagi.

Kerja-kerja amal, biarlah sahabat-sahabat tahu apa yang telah saya lakukan bersama kawan-kawan. Kejayaan semuanya akan diteruskan ke masa hadapan. Saya berasa rezeki saya berkat bila memperuntukkan sebahagian kecil gaji saya untuk tujuan ini. Jangan takut untuk memberi dan membantu kerana Allah ada janjikan yang lebih  untuk kita. Berusahalah membantu mereka yang memerlukan bantuan kita.

Kejayaan yang sangat manis...bahagia berterusan . Terimakasih kepada semua sahabat di mana jua berada. Hati tetap mendoakan kalian moga terus bahagia, sihat walafiat dan sukses dalam jua yang diceburi. Moga ikatan ukhuwah kita terjalin erat dan berpanjangan. amiin.

Comments (0)