Banjir Menguji Kesabaran

Posted by Leeza | Posted in


Setiap tahun menjelang Disember dan Januari , musim hujan melanda. Masa inilah sumber makanan laut sukar didapati, seiring dengan banjir kilat. Pada 7 Januari , hujan turun sepanjang malam dan air sudah melimpahi sungai. Ia seakan pertanda memberitahu kami untuk berjaga-jaga dan bersedia. Sesungguhnya sejak banjir dua kali berlaku pada tahun 2009, saya sudah mengambil langkah berjaga-jaga. Almari-almari novel saya pindahkan ke tingkat atas. Perabut dan peti ais telah saya letakkan di atas susunan bata setinggi 3 keping. Bimbang banjir melanda minggu lepas, saya telah meletakkan sofa di atas kerusi makan dan kerusi kayu.

Seperti yang diduga berdasarkan almanak cuaca Sarawak, pada 14 Januari 2011 (Jumaat) banjir berlaku dan kali ini air berjaya masuk ke dalam rumah walaupun saya sudah mengempang setiap pintu dengan simen. Setelah diteliti dan diselidik, rupa-rupanya air masuk dari celahan tiang . Rumah saya berdekatan dengan jalan,setiap kali lori lalu pasti rumah bergegar juga. Malam itu saya dan emak tidak dapat memelapkan mata kerana risau. Hujan lebat sepanjang malam sehingga terpaksa saya meletakkan besen-besen di tempat yang selalu bocor. Dan malangnya , malam itu juga berlaku angin kuat dari belakang rumah . Ini bererti bahagian tengah mengalami kebocoran teruk, air hujan yang masuk macam rumah tidak berbumbung. Teruk jugalah mengelap kawasan yang basah. Bila jam 4 pagi, anak saudara saya menelefon mengajak mengalihkan kereta kerana air sudah mencecah jalan raya. Saya dapati kereta saya separuh tayarnya sudah ditenggelami air. Saya dan Awg Ridzuan (abah Putri) mengalihkan kereta ke jalan besar di belakang kampung. Nasib baik ada dia, tidaklah geli sangat meredah air dari hujung kampung sampai ke rumah. (rumah saya di depan kampung ). Saya dapati orang kampung semuanya bangun dan tidak tidur .Kami menjadi orang terawal melarikan kereta. Paginya saya meredah air lagi untuk ke sekolah.

Bahagian dapur yang ditenggelami air. Pandai-pandailah memasak dalam air sebegini...sejukkkk.

Ruang makan ,hanya tinggal dua kerusi sebab yang lain digunakan untuk meletakkan barang-barang.

Bilik mandi, bahagian yang terawal dimasuki oleh air dan juga bahagian yang terakhir air surut.

Jam 2 pagi saya membangunkan ke dua anak saudara saya ini, Luqman dan Azizi kerana melihat air sudah masuk ruang tamu melalui celahan tiang. Terpaksalah mereka menyimpan tilam ke tingkas atas dan tidur di kerusi. Saya suruh mereka tidur di tingkat atas , tak mahu pula...jawapnya, takut.

Gambar diambil jam 4 pagi.

Beginilah keadaan di ruang tamu. Nasib baik kali ini tidak berapa teruk sangat dan bilik tidur mak tidak dimasuki air.Alhamdulilah...Mak saya sihat pula masa banjir ini dan dia menurut sahaja bila saya minta dia duduk di atas katil sahaja.

Gambar diambil tengahari 14 Januari 2011.Jalan raya depan rumah ditenggelami air.

Kawasan parking saya ditenggelami air. Kawasan ini menjadi kesukaan anak-anak bermain air.

Anak saudara saya Mohd Zulkhazimi (AJIM) yang baru balik dari asrama Pesantren Taib Mahmud , datang bermain air bersama Luqman yang nakalnya tidak terkata. Luqman tebang 3 pokok pisang dan saya angin bila dia cuba hanyutkan batang pisang yang besar itu belakang rumah dan hampir sahaja pecah batang paip bilik air. Belum lagi pakaiannya sudah sebesen basah. Mesin basuh sudah saya letak di tempat tinggi, terpaksalah saya mencuci tangan di sinki dapur. Dua kali saya mencuci kerana terlampau banyak.

Ini dia , budak yang suka bermain air . Di balkoni rumah pun boleh menjadi tempat berendam.

Ajim membawa adiknya si Zul yang berumur 4 tahun . Zul ini tidak seperti Ajim yang masa umur sebegini suka bermain air. Pernah mendoakan : mudah-mudahan rumah nenek banjir, dapat main air. Doa budak kecil sampai saya meraung ..hahaha.

Budak kecik ini tengok sajalah...hahaha. Dia demam dibawa mamanya meredah air masa balik dari sekolah. Rumah kakak saya selamat dari dilanda banjir.

Comments (2)

Za..teruk juga banjir tu ya? Sian sungguh kau. Penuh air di dapur tu ya? Kalau hari tu kami datang banjir bagus juga, dapat join lokman main air..ha ha

Salam kak...
kalau masa akak datang banjir, takdenya za suruh u all duduk rumah za. Za sewakan u all bilik hotel di Kuching. Tak naklah tetamu tidak selesa.