Satu Hari Ke Kuching

Posted by Leeza | Posted in

Wow ,banyaknya labu kan ? ini baru sepertiga. Ada lagi yang belum siap dipunggah oleh anak2 saudara saya.

Haaa....inilah tauke labu2 tu. Saya sampai tak mahu lagi makan sayur labu, pengat labu dan cucur labu kerana muaknya tengok labu. Awal pagi sebelum saya bertolak ke Kuching dengan Nor rakan sekerja saya, saya mesti melayan si kecil ini dulu.

Beberapa hari tensen dan trauma, rasanya saya mesti ke Kuching membuang semua kekalutan minda. Namun awal pagi saya dah naik angin dengan anak buah saya , Luqman sebab dia tak mahu pergi program motivasi upsr di sekolah lain....maunya saya nak belasah dia dengan batang penyapu. Saya dah heret dia ke bilik mandi, bagi mandi dan paksa dia pakai baju sekolah.....berdesing jugalah bila mak saya marah2kan saya. Namun bila saya tinggalkan nya untuk mandi, dia lesap...mesti ini kerja neneknya suruh lari.....mau dia takut saya bantai cucunya dengan penyapu.

Ke mana destinasi kami? Jam 8 pagi dah bertolak ke Kuching....destinasi pertama ialah rumah kak Munah di Desa Ilmu sebab saya hendak menghantar dua helai baju untuk buat kerawang atau embroidery....yang berukir2. Bila jumpa kak Munah dan keluarganya memang riuh dan banayk cerita.Hehehe sampai Nor dah mencuit untuk gerak. Seterusnya kami tukar kereta dengan kereta MYVY sebab si CT jadi supir. Destinasi kami seterusnya ialah "pasar" Jalan India ,Kuching. Nor beli barangan dapur, CT beli bunga telur kawannya dan saya pula....saya beli buku : Doa amalan sepanjang hayat :RM13.50. Dan saya dengan Nor beli gambir sarawak untuk kegunaan perubatan gigi. Saya belikan ubat ini sebab anak2 bujang saya yang 4 orang kat rumah tu selalu mengadu sakit gigi.Saya plan nak tengok wayang tetapi bila tengok suratkhabar, takde pula citer menarik....

Jam 12 tengahari ,Nor dah tanya mana tempat lepak? Sayalah tempat merujuk....saya teringat Chicken Rice Shop...tapi Kuching tak tahu mana letaknya. Fikir punya fikir, saya ajak kedua rakan saya ke restoren Selera Asam Payak di satok. Memang berselera makan dengan berbagai menu yang disediakan. Saya memilih nasi, sambal tempe goreng, fish fillet sweet sour dan sayur keladi masak lemak....fuhh mahu berasap telinga sebab rupanya makanan yang saya pilih pedas2 rasanya. Jadi saya terpaksa minum 2 gelas air laici...hehehe kena gelak dek rakan2 saya.
Selepas itu kami merayap di Pasar Minggu Satok. Macam2 ada kat sana. Saya sempat menjenguk gerai buku dan majalah milik bekas cikgu sekolah rendah saya : CIKGU BUKU. Namanya pun saya tak ingat sebab semua orang panggil dia Cikgu Buku. Saya melihat banyak juga novel2 terbaru termasuk novel2 NB Kara. Nor ingatkan saya pasal sekotak novel yang belum saya baca lagi, maka saya teruskan hajat ke gerai buah-buahan. Antara buah pilihan adalah kesukaan mak saya iaitu buah pear, epal, dan pisang kaki @buah kasmak. Pilihan saya sendiri ialah oren sunkist.

Jam 4 petang kami bertolak ke Tabuan Jaya...pusat beli belah kesukaan ramai di sarawak sebab harga yang murah dan pilihan yang banyak. Kedai yang selalu mendapat kunjungan ramai ialah Kedai Teck Kong, Kedai Top Point dan Wisma Wan. Tempat parkingpun penuh sentiasa, namun kami selalu bernasib baik kerana mendapat tempat kebiasaan kami.....parking di tepi jalan....Siapa yang paling banyak shopping? Tentulah si Nor sebab dia baru je keluar membeli-belah stok sebulan. Hehehe....selagi kereta tak penuh selagi itu shopping tak habis. Saya pula dengan misi penuhkan peti ais dengan makanan... daripada yang basah sehingga kering dan makanan dalam tin. Kalau mak saya tak sihat dan saya pula tak balik tengahari, pandai2 lah anak2 bujang saya tu cari makanan... samaada goreng sosej, telur , masak mi segera atau buka makanan tin.

Shopping rupanya bukan setakat Tabuan Jaya saja....singgah lagi di Kota Samarahan. Kami lepak minum petang di KFC Samarahan. Ramai student UNIMAS dan UITM serta IPGM lepak dalam KFC. Kemudian saya dan Nor ke kedai UNACO, rasanya macam TESCO jugalah, beli sayur-sayuran. Lebih murah dan segar daripada yang dijual di kampung...terbalikkan? Seikat sayur Kailan di Unaco rm 1 boleh jadi rm3 di Asajaya. Saya penuhkan bakul dengan semua jenis sayur, jadi mak tak ada alasan tak makan sayur.. sebab dia dan cucu2nya memang tak suka makan sayur. Tak apalah saya sendiri yang masak dan dia akan makan juga nanti.

Jam 5 petang, masa untuk balik...kami bekejar ke feri sebab feri tamat jam 6 petang. Sementara menunggu giliran, saya shopping lagi...iaitu ikan2. Saya beli ikan bawal kecil, ikan lumek (jelly),ikan bulu dan ikan sardin . Dan nasib kami malang sebab feri tamat jam 545 sehingga kami terpaksa berpatah balik menggunakan jalan darat yang jauh. Saya sempat bertanya pada Nor : apa sal negara kita tak keluarkan kereta yang ada pelampung....bolehlah kita terus menyeberang sungai tanpa perlukan feri. Hahahaha....Nor ketawa guling2 : Ko ni..jangan buat lawak antarabangsa pulak.

Perjalanan berakhir sebelum maghrib dan saya angin lagi bila melihat si Luqman masih bermain di jalanraya sedangkan masa itu dia seharusnya sudah mandi dan berada di rumah. Bila dia tengok saya cekak pinggang sebelah kereta ,cepat2 dia balik dan punggahkan semua barang2 saya. Inilah padah bila anak2 diabaikan oleh bapanya.... dia takkan dengar cakap saya.


Comments (4)

sedap2nya labu..masak lemak letak daun kunyit..yummy2..

salam za....:)
banyaknya labu....
memang sedap NB labu tu..masak lemak letak daun kunyit dan pengat labu pon sodap...yum..yum..yum

*Assalamualaikum, jom sebarkan berita ni sberapa byk yg mgkin utk membantu org yg memerlukan, terima kasih smua..aaminn.*

Sy En.Mohd Zuhairi bin Noordin , pengasas produk herba dr hutan. Sy mnjual herba warisan yg mampu mrawat smua jenis kanser dari tahap 1 ke tahap 4 dan utk pengidap resdung kronik. Herba warisan dr hutan belantara ini tak mganggu rwatan kimoterapi. Ia blh diambil smasa rwatan hospital, malah lg baik jika berubat bsama spya lg cpt sembuh. Daun² herba trpilih ini sudah trbukti brkesan kpd rmai pesakit kanser & ianya sukar dijumpai, malah belum ada mna² syarikat yg mngeluarkn herba ini. Ia herba khusus mrawat kanser & resdung yg kronik. Fokus herba ni ialah mbunuh sel kanser hingga ke akar umbi spya kanser tak berulang lg.Jgn biarkan pnyakit menghuni dlm tubuh hingga kronik. Ia akn merebak ke organ lain.Bila dh merebak ia mnyukarkan rawatan. Herba bkn bnda asing lg. Jgn was² lg, sejak beratus thn herba dh digunakn oleh nenek moyang kita. Benda natural tak mganggu rawatan moden. Bkn pesakit kanser pun blh minum utk mencegah kanser. Utk psakit kanser, sy akn bantu hingga sembuh,memberi saranan & motivasi bgaimna utk hadapi kanser. Sy dh jumpa rmai psakit, kita blh brkongsi pndapat utk rawat smpai sembuh. Rmai psakit sy dh sembuh,anda bila lg?
Hubungi utk order & pertnyaan:
*En. Mohd Zuhairi Bin Noordin - 017468 7570*

*Testimoni pesakit kanser yang menggunakan produk keluaran En Mohd Zuhairi Bin Noordin yang berjaya sembuh.*

Nama:Muhd Haziq
Kanser Hodgkin Lymphoma tahap 4

Nama: Cik Atirah(tunang sakit)
Kanser Paru-paru tahap 3

Nama: Anak Pn Rashidah
Kanser: Leukimia

Nama:Haji Ahmad Hasnal, 49tahun
bengkak Prostat

Nama:Pn Syarifah
Kanser Paru-paru tahap 3

Nama:En Muhd Muzamen
masalah paru2

Nama:Pn Hidayah (ibu sakit)
Kanser usus

Nama:En Sukrizal bin Idris
Batu Hempedu

Nama:Che Amat bin Saad Kanser Usus tahap 2

Nama:Muhd Aidil Izzat, Kanser Burkit Lymphoma,B cell Phenotype tahap 4



Nama:Pn Uni Hamimi (anak sakit), Kanser Lymphoma tahap 2


Nama:Pn Faridah (anak sakit), Kanser paru-paru tahap 3

Nama:Pn Mazli (cucu sakit), Leukimia Acute ALL B CeLL

Nama:Mohd Hamdan
Virus kencing tikus

Nama:Puan mastura kanser ovari ke hati dan paru paru tahap 4 dah sembuh

Nama:Pn Nor Sabariah kanserPayudara dan Asma

Nama: Amirah(Pn Zuraini-ibu)
sakit Asma

Nama:Pn Hani(anak sakit)
sakit Asma kronik

Nama:En Mohd Asri
kanser usus tahap 2

Nama:Pn Arbaayah,
Sirosis hati tahap 3

Nama:Muhd Luqman, Kanser Gastrointestinal stromal tumor,spindle type,high grade tahap 4

Nama:Pn Aida (anak sakit)
Kanser Leukimia Acute Lymphoblastic ALL tahap 3

Nama:Pn Noraini bt Yusof
Kanser payudara tahap 3

Nama:Pn Zalina bin Ismail Kanser payudara agresif

Nama:Adik Muhd Afif Aksha, Kanser Lymphoma tahap 2

Nama:Adik Muhd Ilham bin Md Mazri, Kanser Leukimia B cell acute lymphoblastic

Nama:Mohd Syafwan bin Syafi, Kanser Leukimia chronic lymphocytic tahap 3

Nama:Pn Zainani Azra
Kanser payudara positif hormon tahap 3

Nama:En. Abdul Kadir
masalah paru-paru tersumbat kronik copd

Nama:En Sharizal bin Taib, kanser Lymphoma B cell tahap 4

Nama: Siti Fauzilah bt Hj Abdullah, Kanser hidung tahap 4

Nama:Norizah bt Mohd Nor, Kanser Payudara jenis hormon tahap 2

Nama:Anazilah bt Said,
kanser payudara tahap 2 sembuh

Nama: Siti Nur Hidayah bt Abdullah, kanser pangkal hidung tahap 4

Nama: Adilah bt Ghazali, kanser payudara tahap 2

Nama:Anazilah bt Said, kanser payudara tahap 2


*Call atau WhatsApp untuk order dan sebarang pertanyaan di nombor berikut :*

En. Mohd Zuhairi Bin Noordin - 017468 7570