Lambatnya masa berlalu

Posted by Leeza | Posted in

Kita hanya mampu merancang namun Allah tentukan segalanya. Awal pagi lagi saya merasakan hari ini akan jadi masa yang panjang buat saya. Perhimpunan tidak dijalankan kerana Bos dan 2nd Bos tak ada. Memang jadi rutin saya akan pastikan sama ada perhimpunan dijalankan atau tidak. Untuk mengisi masa yang terluang selama 30 minit itu saya arahkan pengawas membawa buku2 dari perpustakaan untuk program silent reading. Jika silent kenalah senyap dan tiada bunyi bising. Saya terpaksalah meronda setiap kelas dengan rotan di tangan.

Baru saya sedar bahawa hari ini masa saya banyak terluang kerana kelas sains tahun 3 dan tahun 4 diambil alih oleh guru pelatih . Namun kerana saya yang tahu di mana letaknya bahan2 sumber mengajar VCD dan CD , saya terpaksa jugalah membantu anak2 muda itu mendapatkan bahan2 ini untuk praktikum mereka. Guru pelatih saya sendiri MIRZA , nampaknya kebingungan kerana esok adalah pemantauan pertama oleh pensyarahnya. Dia mempunyai dua tajuk untuk digunakan : measuring mass atau measuring time. Kesian dia. Saya berikannya idea dan cara untuk mengendalikan semua aktiviti . Measuring mass senang daripada mengunakan water dropping dari air dalam plastik. Biasanya saya gunakan paip air terus untuk aktiviti ini, sebab ia sekala. Jika guna plastik ,kalau tersalah cucuk dengan jarum bukankah haru biru jika water droplet menjadi water mountain? Whatever , good luck to her. Si Kiew pulak confident.....saya warning dia jangan salah teknik macam hari itu....sebab reaksi budak2 susah dijangka.

Jam 1220 baru saya ada kelas tahun 6 selama 30 minit. Sejak pagi menunggu masa itu, mata saya boleh jadi layu. Lambatnya hari....berulangkali saya check jam saya betul ke tak. Madam pun mengeluh perkara yang sama. RMT pula ditutup kerana tukang masak tak sihat. Jadi menu hari ini hanya pau dan cucur kacang hijau. Menyesal saya tak kunci jam telefon saya untuk berpuasa. Bila kak NB beritahu dia berpuasa baru saya teringat hari ni patutnya puasa.

Bagaimana niat nak tidur dari jam 1 hingga 6 petang? Balik tengahari, mata saya segar bugar. Bagaimana nak tidur ? Saya angkut laptop, novel AAK dan lepak depan TV. Malangnya citer yang ada citer Indon. Manalah seronoknya tengok TV. So, saya ke dapur buat samosa labu untuk mak . Selagi labu belum habis selagi itu ,menu ada kaitan dengan labu. Saya gelihati bila akak tanya bila nak solat asar kalau tidur hingga jam 6 petang. Memang tabiat bukan tidur siangpun....dan bagi saya tidur siang hanya membuang masa sebab banyak benda yang boleh dilakukan. Kita perempuan, buat kerja rumah memang sesuatu yang wajib. Jika wanita berkeluarga ,masanya terisi dengan anak2 dan suami. Bagi saya pula....walau sedikit, kerja sekolah tetap saya bawa balik juga untuk diteliti dan bersedia untuk esok hari....sebab ia lebih baik dari saya mendapat sakit jiwa.....hehehehe.

Comments (0)